donderdag, september 30, 2010

Zebrapaden en zone 30

Zebrapaden.




Leuven ligt er vol mee, en ze zullen ook niet verdwenen zijn tegen 30 januari 2011 wanneer de Leuvense binnenstad (eindelijk) zone 30 wordt.
'Voor de zebrapaden geldt een uitdoofbeleid. Op de Bondgenotenlaan bijvoorbeeld verwachten we minder autoverkeer wanneer de Beneden-Tiensestraat winkelwandelgebied wordt, maar we zullen moeten bekijken of we daardoor ook zonder zebrapaden kunnen', zegt Robbeets.
Deze ligt voor het stadskantoor IN een zone 30. Al Jaaaaren. Waar eigenlijk een fietspad zou moet liggen. Of eigenlijk helemaal niks. Want fietspaden moet je ook niet aanleggen in een zone 30. Maar het mag.

Mister T is vierkantig tegen een zebrapad voor een school, terwijl er op de hoek van de rijschoolstraat straat toch ééntje geschilderd werden. Foutje van de aannemer heet dat dan. De Bondgenotenlaan werd net opnieuw geasfalteerd, en kreeg WEL nieuwe zebrapaden, terwijl er toch ook al gezegd werd dat deze ook zone 30 zou worden. Of blijkbaar toch misschien niet. Die is er blijkbaar te druk door alle passerende bussen om er een zone 30 van te maken. Terwijl deze redenering NIET opgaat nu ze allemaal door de Rijschoolstraat rijden. En weer wel opgaat voor het Martelarenplein dat niet volledig zebrapadloos is.

Ook de pas vernieuwde Vitaldecosterstraat kreeg er enkele, waaronder het breedste van Leuven en omstreken. Bovendien worden voetgangers die ernaast oversteken niet geverbaliseeerd. Nog nooit. Fietsers in de Diestsestraat wel, terwijl laders en lossers geen strobreed in de weg wordt gelegd.

Laten we even kijken naar werken die nog moeten uitgevoerd worden, bijvoorbeeld de te vernieuwen Kapucijnenvoer. Of in de allernieuwste Mozaiek die ik gisteren in de bus vond.
3 x Zebrapaden getekend in een zone 30. Toekomstig foutje van de aannemer? Van het opdrachtgevende stadsbestuur ja.
En hoe gaan de fietsers Leuven binnenrijden als ze van het Sportkot komen? Ze steken linksonder de Ring over en dan ... moeten ze over de stoep rijden of wat? De overgang van vrijliggend fietspad buiten / over de Ring naar gemengd verkeer op de rijbaan en omgekeerd is blijkbaar voor niemand duidelijk






Het stadsbestuur voelt zich gesterkt door het BIVV, maar ...
‘Ook de bussen worden geacht zich aan de snelheidsbeperking te houden. Eigenlijk heeft alles te maken met een subjectief gevoel van onveiligheid, maar een zebrapad verandert daar niet veel aan. Maar voor alle duidelijkheid: een auto of bus wordt wel verondersteld te stoppen voor een voetganger als die de straat wil oversteken. De filosofie van het verkeersreglement is net dat de zwakke weggebruiker moet beschermd worden.'
staat wel in contrast met:

De automobilisten worden dan wel vaak met de vinger gewezen, op de schouders van de voetgangers rust volgens de politie ook een verantwoordelijkheid. 'Zij hebben op het Martelarenplein geen absolute voorrang op auto's en bussen', zegt hij. 'Veel voetgangers begrijpen dan ook niet waarom er geen zebrapad is aan de voetgangerstunnel: in een zone 30 zijn die evenwel niet verplicht.'
Die politie toch! Vorige week hadden ze al 87 boetes uitgeschreven op het Martelarenplein. Deze week stond de teller op 143, wel van alle voorafgaande weken. Dus eigenlijk feitelijk deze week nog maar 56. Ik stond gisterenmiddag ook nog eens 5 minuten op het plein, en ik zag 5 overtredingen. Dan is 56 niet veel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten