donderdag, september 16, 2010

Point of no return

Dit is een poort. Alleen voor de sterke fietser. Wie erdoor fietst, mag niet meer terug. De vital Decosterstraat werd enkelrichting na zijn vernieuwde aanleg, ook voor fietsers. Zeker voor fietsers. Want ze is daar niet breed genoeg voor fietsers in de tegenrichting. Er staat een bewaker. Zoals bij de uitgang van een level in een game. Elke dag. Al een hele week lang. Geen kosten worden gespaard om fietsers te pesten of te bekeuren.

Dit is een fietspad. Het is er enkelrichting, ook voor fietsers. Toch wordt in de tegenrichting fietsen gedoogd. Ze moeten tenslotte toch in de stalling geraken, want anders parkeren ze zich op het mooie lege plein. Elke dag staan er ook auto's op het fietspad geparkeerd. Of staan ze gewoon stil. Hier komt nooit politie. Of toch, soms staan ze op het Martelarenplein. Een beetje verder. Ze staan erbij, en ze kijken ernaar. Ook dat wordt gedoogd.

Dit is ook een fietspad. Het is niet meer erg herkenbaar. De verf is afgesleten. Op de brug is de afsluiting tussen de rijbaan en het fietspad al lang kapot gereden. Er wordt op het fietspad geparkeerd om te wachten op treinreizigers. Kiss and ride. Het is meer vloeken en remmen. Elke dag opnieuw. Het werd vorige week gemeld.
Dinsdag had ik hierover een medewerker van de VOM aan de lijn. Hij vertelde me:
- hekkens: de politie probeert deze al maanden terug te laten zetten, maar is nooit gelukt
- vanaf 8 november breekt een nieuwe fase aan: de Martelarenlaan wordt werfzone, er wordt enkel voor fietsers+voetgangers een doorgang voorzien
- zone 30: snelheid word regelmatig gecontroleerd, een sensibiliseringsbord heeft geen nut meer voor november
- kiss & ride: als de politie hier auto's ziet stilstaan op het fietspad, wordt er geverbaliseerd. Dit is volgens hen moeilijk te controleren.
- de lijnen zullen niet worden herschilderd voor deze korte tijdspanne, wel zou alle steenslag nog eens weggeborsteld worden

Dit is de politiestaat Leuven. Louisville. Fietsers zijn criminelen. Veiligheid voor fietsers is onbelangrijk, tenzij het gebruikt kan worden om het fietsen te verbieden. Doorgaand verkeer is wel belangrijk, vooral voor de Lijn. Mobiliteit draait enkel om bushokjes. Hier heerst willekeur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten