Dit is een fietspad. Het is er enkelrichting, ook voor fietsers. Toch wordt in de tegenrichting fietsen gedoogd. Ze moeten tenslotte toch in de stalling geraken, want anders parkeren ze zich op het mooie lege plein. Elke dag staan er ook auto's op het fietspad geparkeerd. Of staan ze gewoon stil. Hier komt nooit politie. Of toch, soms staan ze op het Martelarenplein. Een beetje verder. Ze staan erbij, en ze kijken ernaar. Ook dat wordt gedoogd.
Dit is ook een fietspad. Het is niet meer erg herkenbaar. De verf is afgesleten. Op de brug is de afsluiting tussen de rijbaan en het fietspad al lang kapot gereden. Er wordt op het fietspad geparkeerd om te wachten op treinreizigers. Kiss and ride. Het is meer vloeken en remmen. Elke dag opnieuw. Het werd vorige week gemeld.
Dinsdag had ik hierover een medewerker van de VOM aan de lijn. Hij vertelde me:
- hekkens: de politie probeert deze al maanden terug te laten zetten, maar is nooit gelukt
- vanaf 8 november breekt een nieuwe fase aan: de Martelarenlaan wordt werfzone, er wordt enkel voor fietsers+voetgangers een doorgang voorzien
- zone 30: snelheid word regelmatig gecontroleerd, een sensibiliseringsbord heeft geen nut meer voor november
- kiss & ride: als de politie hier auto's ziet stilstaan op het fietspad, wordt er geverbaliseerd. Dit is volgens hen moeilijk te controleren.
- de lijnen zullen niet worden herschilderd voor deze korte tijdspanne, wel zou alle steenslag nog eens weggeborsteld worden
Dit is de politiestaat Leuven. Louisville. Fietsers zijn criminelen. Veiligheid voor fietsers is onbelangrijk, tenzij het gebruikt kan worden om het fietsen te verbieden. Doorgaand verkeer is wel belangrijk, vooral voor de Lijn. Mobiliteit draait enkel om bushokjes. Hier heerst willekeur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten