dinsdag, september 28, 2010

Systeem T

"Elimineren van fietsers in het straatbeeld verhoogt de verkeersveiligheid", dat lijkt de slogan van onze burgervader te zijn. Hij baseert zich waarschijnlijk volledig op statistieken om de toekomst te voorspellen. Waar fietsen onveilig is, wordt het vierkantig verboden. Niet het gevaar wordt weggenomen, wel het toekomstige slachtoffer. Een aanfluiting van preventief beleid.

Zoals een tijdje geleden in de Dreefstraat te Heverlee.

Zoals gisteren in de Wipstraat Kessel-Lo. Er stonden altijd wagens geparkeerd op en vlak voor/na het fietspad aan de oversteekplaats. Dat zag je hier en hier. Oplossing volgens systeem T: fietspad opbreken. Bijkomende voordelen: meer parkeerplaatsen EN minder handhaving nodig. Hmmmmm. Ik had een fietsvriendelijkere oplossing in gedachten, bijvoorbeeld een beetje handhaving. Aan het kruispunt staan ze nog altijd verkeerd geparkeerd.

 

Gaan we eenzelfde oplossing binnenkort hier ook terugzien? Een verkeersbord C11 kost tenslotte evenveel als een D7 stel ik mij zo voor, en het is o zo snel vervangen. Dan moet de politie niet steeds onschuldige automobilisten op de bon zwieren. Doortrapte politici beginnen blijkbaar al aan hun herverkiezing te denken. Burgerprotest kunnen ze daarbij missen als kiespijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten