dinsdag, april 19, 2011

Geldenaaksebaan

Toen klonk het nog zo:
De straten in de nabijheid van de Geldenaaksebaan worden al een tijdje onder handen genomen. Aquafin is er bezig met grote collectorwerken. Het stadsbestuur heeft besloten om in één ruk door de Geldenaaksebaan aan een facelift te onderwerpen. Een van de meest ingrijpende veranderingen is dat de Geldenaaksebaan volledig wordt omgevormd tot zone 30, vanaf de ring tot aan de Milseweg. Dat gebeurt onder meer om de veiligheid van de kinderen uit het Norbertusschooltje te verhogen. "Ter hoogte van die school zullen we overigens ook bredere voetpaden aanleggen," verduidelijkt schepen van openbare werken Dirk Robbeets. Of het er voor de fietsers veiliger op zal worden, is echter maar zeer de vraag. Er komen immers geen aparte fietspaden, zoals oorspronkelijk wel voorzien was in het plan. In samenspraak met het buurtcomité koos het stadsbestuur uiteindelijk voor het behoud van parkeerplaatsen. Er zullen wel wegmarkeringen aangebracht worden om autochauffeurs erop te wijzen dat de fietsers zich tussen het gewone verkeer begeven. Het buurtcomité had overigens nog andere wensen die worden ingewilligd. Zo klonk duidelijk de vraag voor meer groen in de straat en wilde men dat de geluidsoverlast zoveel mogeljik werd beperkt. Daarom koos het stadsbestuur ervoor om het nieuwe wegdek van de Geldenaaksebaan aan te leggen in fluisterasfalt.
Dat kwam er allemaal niet zomaar. De Leuvense inwoners zijn niet echt te spreken over de veiligheidsbevorderende maatregelen van het stadsbestuur. Of over de inspraakmogelijkheden. Dan volgen er petities contra petities, die de dichtsbijwonenden winnen. De verdeeldheid blijft als rest van het divide-et-impera beleid van het stadsbestuur. Ook aan de Parkpoort is er eigenlijk voldoende breedte om bergopwaarts een fietsstrook aan te leggen, zodat fietsers niet meer gehinderd worden door een stilstaande autofile die de hele rijbaan inneemt, de voornaamste reden dat ze er massaal op het voetpad gaan rijden. Negentien meter rooilijnbreedte, en geen enkele cm voor de fietsers.

De inwoners ondertekenden een charter, dat op de parkeerplaatsen na, door het stadsbestuur werd ingewilligd. Wat er van het beloofde nog altijd ontbreekt heb ik even rood gekleurd.
  • Zone 30 van Parkpoort tot kruispunt Abdijstraat/Milseweg (in plaats van afwisselend
    zone 30 aan de scholen en zone 50 daarbuiten). Hierdoor wordt het mogelijk aan een rustig
    tempo door te rijden in plaats van afwisselend 50 km per uur, 30 km per uur tot stilstand.
    Bijkomende maatregelen om stilstaand verkeer te vermijden, lawaai en fijn stof te
    verminderen dringen zich op.
  • Minsten het behoud tot uitbreiding van het huidig aantal parkeerplaatsen op de
    Geldenaaksebaan. Bewoners en anderen kunnen hierdoor nog in de straat en voor de
    plaatselijke middenstand parkeren; wat belangrijk is voor de leefbaarheid van de buurt.
    Aanvullende buurtparkings die de bestaande parkeerplaatsen niet vervangen, als ze
    dichtbij (bij voorkeur grenzend aan de straat) en veilig zijn.
  • Een breed verhoogd voetpad, aan weerszijden van de weg. Waarop voetgangers, met of zonder buggy, en rolstoelgebruikers elkaar kunnen passeren en een kort gesprek mogelijk
    wordt.
  • Fietsers samen met de auto’s op de weg. Door een maximale snelheid van 30 km per uur is
    het voor fietsers veilig de rijbaan samen met de auto’s te gebruiken.
    + Alternatieve fietspaden, die de Geldenaaksebaan omzeilen. Fietsers kunnen dan kiezen
    voor een aangenamere route om hun bestemming te bereiken.
  • Behoud van het openbaar vervoer met betrekking tot het aantal bussen en het aantal bushaltes. Milieuvriendelijker openbaar vervoer, aangepast aan de smalle straat is wenselijk. Gebruik van geluidsarme materialen. Geen uitgewassen of geribbelde beton als wegbekleding of een betonwand als keermuur, maar al dan niet gekleurde asfalt en een absorberend geluidsscherm.
  • Verbetering van het uitzicht en de sfeer van de straat door middel van groene en
    kleurrijke elementen en een aangename verlichting.
Een foto impressie van de stadscanyon waar vanaf dinsdag fietsers weer hun leven zullen wagen, vooral omdat door ongeduld de snelheidslimiet van 50km/u nu al serieus wordt overschreden.
Begin zone 30 Parkschool
Einde zone 30 Parkschool
Geen parkeerplaatsen en ook geen extra groen
Smal stukje door éénzijdig parkeren
Zelfde smalle stukje, maar beetje verder.
Wegmarkering die op fietsers wijzen?
Begin zone 30 Norbertusschooltje
Fietssluis als excuus voor fietsvriendelijkheid: waar zal een bus rijden zonder op het fietspad te rijden en toch nog 1m tussenruimte laten?
Begin zone 30 Norbertusschooltje komende van de andere kant
Einde zone 30 Norbertusschooltje
Smal stukje door éénzijdig parkeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten