vrijdag, april 15, 2011

Spons

De fietser is, samen met de voetganger, een zachte weggebruiker. Niet zwak maar zacht. Ik ben even zwak op de fiets als in de auto. Ik ben alleen zachter wanneer ik mij zonder mijn harnas op wielen in het verkeer waag.

Zacht.

Bij sommige mensen roept dit associaties aan een spons op, op een dikke handdoek.

Zacht.

En samendrukbaar. Maar vanaf hier gaat de vergelijking niet meer op. Mensen zijn wel zacht, maar niet samendrukbaar.

En toch.

Als we naar sommige infrastructuur kijken, dan zien we dat de zachte weggebruiker toch dikwijls geacht wordt zichzelf samen te drukken. De infrastructuur onaangepast aan de verkeersdeelnemers.

Ongemeen veel sponsmensen werken ergens op een dienst ruimtelijke ordening vermoed ik, of zijn verkeersdeskundige. Dan krijgen we infrastructuur te zien die de zachte weggebruiker samendrukt.

Soms kunnen we zelf kiezen wie er plat moet gemaakt worden, fietser of voetganger. Meestal bepaalt de wegbeheerder dit zelf.

Voorbeeld vrije keuze van samendrukking

Voetgangers drukken fietsers samen
Fietsers drukken voetgangers samen
Ik vermoed dat dit de geijkte oplossing is waarmee men aan de Vaartkom gezamelijke doorgangen voor fietsers en voetgengers gaat aanleggen.

Voetganger ingedrukt door wegbeheerder
Voorbeeld hier en hier.

Fietser ingedrukt door wegbeheerder
Voorbeeld hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten