donderdag, april 28, 2011

Soms

Soms is het te laat om aan de bel te trekken. De alarmbel. Als de kindjes met hun fiets door de lucht vliegen bijvoorbeeld.
Twee weken geleden zag mijn vrouw op de hoek van onze straat een hoop kijklustigen staan, een ziekenwagen wegrijden, en werd er net een kinderfiets in een auto geladen. Dan voel ik mij een beetje schuldig. Wij omwonenden kennen onze straat en weten waar exact het gevaarlijk is. Wij kunnen bijgevolg het gedrag van onze kinderen bijsturen. Wiebe moet van ons hier altijd op het voetpad rijden, omdat we hier al dikwijls wagens met hun linkerwielen in de goot hebben zien rijden.
Bijsturen is echter behelpen, zonder het gevaarlijk punt echt op te lossen.

Plaats van actie: kruispunt Wittebolsstraat met Kroonstraat.
Probleem: smalle éénrichtingsstraat gaat over in tweerichtingsstraat, hierdoor rijden auto's op het kruispunt links tegen de boordsteen en zien ze de fietsers die achter de hoek die deze éénrichtingsstraat inrijden te laat.

Dit is de straat leeg: tijdens de veegactie was er een parkeerverbod. Nu ziet het er niet gevaarlijk uit. Plenty of room for cars and cycles.

Maar anders staan er auto's geparkeerd. De gehaaste automobilisten (sluipverkeer naar Rotselaar) rijden er zoveel mogelijk links, omdat ze een schuwafstand hanteren tegenover de geparkeerde wagens (er moest eens een gehaaste collega-chauffeur uitstappen).

Beter ware het de gevaarlijke structuur zelf aan te pakken zodat iedereen, ook wie het kruispunt niet kent, hier veilig langs kan fietsen. Een parkeerverbod enkele meters voor het kruispunt bijvoorbeeld zodat er plaats is om de auto's rechts te laten rijden zodat de ruimte links vrijblijft voor de fietsers in tegenrichting. En symbolen van fietsers op de weg schilderen bijvoorbeeld, zodat automobilisten gewaarschuwd zijn dat er mogelijks fietsers van achter het hoekje kunnen opduiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten