maandag, januari 02, 2012

Het heeft niet mogen zijn

Diverse wilde fietsplannen van het Leuvense stadsbestuur werden nog voor het jaareinde de pers in gestuurd. Maar zonder kaderend fietsbeleid blijken deze ongeleide gedachteraketten voornamelijk te bestaan uit gebakken lucht die een rookscherm moeten optrekken voor het fiets-mobiliteits-geklungel van het huidige stadsbestuur.

Zoals door serieuze fietsers verwacht heeft dit rookscherm niet mogen baten bij de verkiezing van Fietsstad2012 en werd Leuven niet genomineerd. De provincie Vlaams-Brabant trouwens, waar fietsvoorzieningen reeds met een historische achterstand kampen, voert de rode lantaarn gezien het kleine aantal genomineerde steden/gemeenten.

Op de pagina met de te beoordelen criteria lezen we voorts:
Daarnaast willen we er echter ook mee duidelijk maken hoe complex een ambitieus fietsbeleid in elkaar zit.
Et voila! Wat doet Leuven? Wat centen hier, wat centen daar, en veel blabla in de krant. Dat alles is dan wel 'iets voor de fiets', maar voorzekers geen fietsbeleid, en al helemaal geen ambitieus fietsbeleid. Maar indien het Leuvense stadsbestuur dit echt wil, dan kunnen we nu gezamenlijk, bestuur en inwoners, beginnen werken aan Fietsstad 2022. De fietsersbond geeft alvast een mooie voorzet met hun memorandum:
Met het memorandum brengt de Fietsersbond een integraal fietsbeleidsplan. Het doel: van asfalt op alle plaatsen waar gefietst wordt tot zwakke schakels in het gemeentelijk fietsroutenetwerk wegwerken. Het memorandum vormt een A tot Z om van uw stad of gemeente een leefbare en duurzame omgeving te maken.

1 opmerking:

  1. Ik zoek al een maand naar de zone 30 op de Martelarenlaan aan de achterkant van het station. Blijkbaar verdwenen met de noorderzon. Waarschijnlijk op vraag van de fietsers die het zo veiliger vinden.

    BeantwoordenVerwijderen