Tiensepoort, Leuven, iets na 16u |
Samen naar 0 verkeersdoden!Maar wanneer we dan gaan kijken wat men voor de 'zwakke weggebruikers' wil doen, lezen we:
Ieder verkeersslachtoffer is er een te veel. Met de acties die we voeren, gaan we voor 0 verkeersdoden. Ook jij kan helpen!
Zwakke weggebruikersEn inderdaad, verder doorklikken leert ons wie de 'zwakke weggebruikers zijn':
Er gaat geen weekend voorbij of we worden geconfronteerd met de tragische balans van een resem zware verkeersongevallen. Meestal gaat het om jongeren die veel te vroeg uit het leven zijn weggemaaid.
In 2009 vielen in ons land 117 verkeersdoden onder auto-inzittenden tussen 18 en 24 jaar, ofwel meer dan 2 doden per week. Jonge auto-inzittenden, zowel bestuurders als passagiers, vertegenwoordigen daarmee 26,1% van het totale aantal volwassen autoinzittenden dat in 2009 omkwam, terwijl ze slechts 10,7% van de volwassen bevolking uitmaken.
Jongeren en weekendongevallenBelgië wil niet gaan voor ZERO verkeersdoden, ze wil gaan voor ZERO auto-inzittenden-verkeersdoden, zowel bestuurders als passagiers door de aansprakelijkheid bij de auto-chauffeurs te leggen. Fietsers tellen weer eens niet mee, ook niet als ze dood zijn of verminkt.
Elke maandagochtend worden we via de media geconfronteerd met de balans van de verkeersongevallen die tijdens het weekend werden opgetekend. Veelal gaat het om jonge bestuurders van 18 tot 24 jaar.
...
Senioren : gevaar aan het stuur?
In 2020 zal meer dan 1 op 3 automobilisten ouder zijn dan 60.
...
Kiest Vlaanderen daarom op elk kruispunt voor "Duurzaam Onveilig voor fietsers en voetgangers" door de aansprakelijkheid bij de individuele weggebruiker te leggen en ze samen de arena in te jagen?
Dit is dan ook een openbare oproep aan de wegbeheerders om hun verantwoordelijkheid op te nemen, en dringend experimenten te starten met het ARG principe (Alle Richtingen Groen) op de drukste Leuvense kruispunten: Tiensepoort, Naamsepoort en Diestsepoort/Vuurkruisenlaan/Diestsesteenweg. En liefst nog voordat er weer een generatie fietsers van het asfalt geschraapt werd.
Woest word ik van deze foto, want de fietser of bromfietser kan niet anders dan bij groen doorrijden, en de auto(immo)bilist moet zijn nek afdraaien om te kijken of iemand komt. In de achteruitkijkspiegel zie je niets vanaf het moment dat je begint in te draaien, en uit een bestelwagen of vrachtwagen zie je ze helemaal niet meer aankomen. Gevolg: zie foto.
BeantwoordenVerwijderenOp dit kruispunt (en vele anderen) kan je met helm, fluovest, verlicht als een kerstboom, en klapwiekend met je beide armen rijden, er zullen altijd sterke weggebruikers zijn die je - oeps - niet hebben gezien.
Helm, fluovest en verlichting helpen wel (heb je mij al gezien?), maar niet bij automobilisten die aan hun gsm hangen, en uiteraard ook niet bij roekeloze bestuurders of dronkelappen.
Ik hou mijn hart vast als iedereen begint met een electrische fiets te rijden, met de hogere snelheden gaan er nog veel meer ongevallen gebeuren, en dan krijgen weer de weggebruikers alle schuld.
U hebt volkomen gelijk: onze wegeninfrastructuur ligt bezaaid met dergelijke boobytraps voor alle weggebruikers, maar die voor de fietsers zijn hier in Leuven (en ook in Brussel) echt waanzinnig.
Als je bijvoorbeeld uit de nieuwe fietsenstalling aan de achterkant van het station komt en de Martelarenlaan moet oversteken, dan staat daar een paal met verkeersbord recht voor je neus. Welke **** heeft die in godsnaam daar gezet? Ze zouden een paal voor zijn eigen oprit moeten zetten!
Enkele maanden terug was ik in Rotterdam met de fiets onderweg, en ik kreeg bijna tranen in de ogen toen ik mij realiseerde hoe anders het kan.