woensdag, januari 30, 2013

Een 'Huis van de fiets' in Leuven

Zondag fietste ik wat rond door de stad, en daar zag ik plots een verlaten gebouw met een parking liggen. De slagboom stond wagenwijd open. Daar moest ik maar eens gaan rondkijken. Al gauw kwamen er allerlei wilde ideeën in mijn hoofd bij elkaar.
Kapucijnenvoer, Leuven
Eerst was er een stukje uit het verslag 2012 van de Fietsschool Leuven over de huidige locatie, die ze nu van de KUL mag gebruiken, maar waar plannen zijn om binnenkort vanalles te gaan bouwen.
De locatie
De locatie was prima voor het eerste jaar (niet optimaal). KUL heeft laten weten dat er volgend jaar geen elektriciteit meer zal zijn in het gebouw, wat betekent dat we zullen moeten uitkijken naar een andere locatie voor de theorielessen. Ondertussen werd duidelijk gemaakt dat we wel nog gebruik kunnen maken van de ruimtes, maar dat als de elektriciteit het begeeft, ze er niet meer in investeren. De praktijklessen kunnen in de Redingenstraat blijven plaatsvinden, en de fietsen kunnen er wel gestald blijven.
Ine geeft aan dat het binnenplein niet voldoende groot is om te differentiëren voor de verschillende ontwikkelingsniveaus, en dat een groter oefenterrein makkelijker zou zijn. Momenteel wordt gebruik gemaakt van het onverharde gedeelte, maar als het parkeerterrein in gebruik is kan dit niet.
Er werd beslist om het volgende jaar de praktische lessen in de Redingenstraat nog te laten plaatsvinden. Voor de theorielessen wordt er gezocht naar een oplossing in de direct omgeving.
Marjan neemt contact op met Marc Leroy om te kijken of ze een lokaal in de Zwarte Zusterstraat ter beschikking kunnen stellen. Indien dit niet mogelijk is, wordt er gekeken naar locaties zoals Begijnhof, CAW, de school Redingenhof, de Bakermat, de Meander etc.

Dan was er het feit dat ik dit toch wel fantastisch vond, en dat Velo naar mijn menig ook echt met een fietswinkel naar de mensen moet stappen. Niet zo zeer om de studenten te bereiken, maar wel om de inwoners te bereiken.
Cyclo Brussel

En dan was er ook nog de zomerstalling die helaas lang geleden tot een experiment is beperkt gebleven, en die men weer tot leven gaat wekken in de toekomstige fietsafhandelcentrale. Naar mijn mening moet de KUL hier haar eigen verantwoordelijkheid in nemen, en niet alleen het stadsbestuur. De inwoners krijgen al zo weinig fietsmobiliteit terug in ruil voor hun belastingen, dat we niet ook nog eens allemaal voor de studentenmobiliteit moeten gaan betalen: én een gesponsorde buskaart, én een plaats in een bewaakt zomerstalling. Kan de KUL daar niet wat plaats in voorzien?

Verder zag ik daar nog plaats voor een laagdrempelige kantoor voor de Leuvense fietsambtenaar, waar iedereen de plannen voor toekomstige fietsdinges kan gaan inkijken en becommentariëren. En een kopje koffie krijgt bij een fietsbabbel. Of om zijn nieuwe fiets eens te showen.

Verder kan het hier ook een plaats zijn waar studenten hun oude fiets kunnen binnengeven wanneer die nog enkel oud ijzer is, in plaats van hem in een fietsenstalling te dumpen. Of totdat de kotbaas opruimt en alle oude fietsen buitenzwiert bij het groot vuil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten