woensdag, januari 02, 2013

Gemeenteraad, puntje over het Rector De Somerplein

Op de gemeenteraad van november werd er veel gepalaverd over fietsen. Gezien Leuven klimaatneutraal wil worden kan een positieve houding tegenover fietsen zeker geen kwaad. Helaas is het nog teveel bon ton om alle fietsers als lui te bestempelen, alle gestalde fietsen als achtergelaten oud ijzer te beschouwen, en gedisciplineerdheid in het verkeer enkel aan autochauffeurs toe te schrijven.
38. Ruimtelijke Ontwikkeling: Heraanleg Rector De Somerplein te Leuven - aanvullende werken - gunningswijze - goedkeuring(GR/04670)

Raadslid Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) neemt kennis van het besluit over de meerwerken en maakt enkele extra bedenkingen. De Leuvense belastingbetaler heeft veel betaald voor de ondergrondse fietsenstalling en de heraanleg van het bovenplein en er is een uitschrijving geweest van de uitbating van de fietsenstalling met een omvang van 40.000 euro per maand. Spreker ziet dat er slechts weinig fietsen worden gestald. Is dat wat de stad had verwacht? Zo nee, wat wordt gedaan om de fietsers naar die stalling te krijgen? Misschien gaan er overdag veel fietsen in en uit, dat kan spreker niet waarnemen.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) heeft dezelfde vraag als de heer Goyvaerts, spreker is verschillende keren in de fietsenstalling geweest en heeft maximaal vijftig fietsen geteld. Dat is een tiende van de capaciteit, terwijl de uitbating 40.000 euro per maand kost. Wat gaat men doen om de fietsen in de stalling onder het Rector De Somerplein te krijgen? Spreker vindt het een schandaal, de stalling is al vier maanden open.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat het klopt wat beide sprekers zeggen maar dat deze situatie niet lang zal blijven bestaan. Veel fietsen staan nog her en der en schots en scheef bovengronds verkeerd geparkeerd. De gemeente gaat optreden tegen verkeerd gestalde fietsen. De gemeente heeft lang gedoogd dat de fietsen zomaar ergens geplaatst konden worden. Dit gebeurde omdat er geen alternatief was. Nu is er een alternatief, maar men is te lui om de fiets te stallen. Er is al opgetreden bij het station; het zal binnenkort hier gebeuren. Verkeerd gestalde fietsen worden meegenomen en moeten worden afgehaald.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) vraagt tot welke afstand vanaf de fietsenstalling de fietsen verkeerd gestald kunnen zijn.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) antwoordt dat de fietsen nergens foutief geparkeerd mogen worden.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) zegt dat de fietsenstalling dan te klein is.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt in de gemeenteverslagen van de afgelopen achttien jaar te hebben gezocht naar het concept van de heer Ponsaerts, maar heeft het niet gevonden. Het college kan het niet beter dan wat er nu is gerealiseerd. De uitbater heeft een keer geteld: er waren tien fietsen gestald terwijl er honderd verspreid lagen over het plein.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) spreekt zonder microfoon en is niet te verstaan.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat het college veel voor de fietser over heeft. Blijkbaar stelt de heer Ponsaerts het niet op prijs. De voorzitter citeert de voorzitter van de Fietsersbond die zei dat de helft van de Bondgenotenlaan de standaard is voor de fietsenstalling bij het station. Spreker vindt dat veel.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) is blij dat het college flink investeert in fietsers. De communicatie over de fietsenstalling was in het begin nogal afschrikkend. Spreker stelt voor een positief offensief in te zetten zodat mensen hun fiets daar stallen. Naast hard optreden tegen fietsers is hard optreden tegen automobilisten nodig die het plein gebruiken om naar de benedenstad te kunnen gaan.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) is blij te horen dat mevrouw Dahmani het terecht vindt dat fietsers worden aangepakt. Het klopt dat ook automobilisten die in overtreding zijn moeten worden aangepakt. De automobilisten voelen zich echter niet vrij hun auto overal maar te parkeren. Een fietser voelt zich blijkbaar heel anders door de fiets onbeheerd ergens achter te laten.
Een ander punt is dat tijdens de verkiezingscampagne door verschillende mensen verteld is dat voor de stalling betaald moet worden.
De voorzitter heeft twee weken geleden in de politiezone al voorgesteld een camera op het plein te installeren die automobilisten flitst die over het plein rijden en naar beneden gaan. Die maatregel komt eraan.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) merkt op dat het lokaal verkeer wel over het plein moet kunnen rijden.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat dit zal worden uitgezonderd.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) vindt de situatie niet heel duidelijk.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) antwoordt dat de automobilisten die doorrijden heel goed weten dat zij geen lokaal verkeer zijn.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) zegt dat er in de gemeenteraad wel is gediscussieerd over betaald parkeren voor de fietsenstalling.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) antwoordt dat geen enkel collegelid ooit heeft gedacht dat voor de fietsenstalling zou moeten worden betaald.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) zegt dat betaald moet worden na het sluitingsuur.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat dit nog steeds zo is.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) heeft tijdens die discussie in de gemeenteraad nog een ander voorstel dan betaald parkeren ingebracht. Groen! heeft het betaald parkeren niet uitgevonden. Nu is er een probleem en iedereen moet meehelpen een oplossing te vinden. In Leuven is er nog een probleem met het stallen van fietsen. Spreker heeft vandaag vijf volle fietsenstallingen gezien die niet binnen het bereik van het Fochplein vallen. Niet alle fietsers zijn lui. Er moet voluit voor de fiets worden gekozen vanwege het klimaatprobleem. Fietsers die verkeerd handelen, moeten worden aangepakt.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat het college over betaald parkeren nooit iets anders heeft gezegd dan wat het college nu doet. Die fietsenstalling kan niet worden gebruikt door iemand die zijn fiets daar een hele vakantie wil laten staan. Daarom is gezegd dat men moet betalen als de fiets er langere tijd staat, met de bedoeling om de fiets er niet te lang te laten staan. Het was niet de bedoeling om fietsers te laten betalen. De filosofie is dat men op tijd vertrekt om plaats te maken voor anderen. Het college brengt in praktijk wat het altijd heeft gezegd.
De voorzitter zegt dat niemand van de coalitie ooit heeft gezegd dat met de fietsenstalling onder het Rector De Somerplein het parkeerprobleem van fietsen zou zijn opgelost. Deze meerderheid heeft de afgelopen zeventien jaar zeven- tot achtduizend overdekte stallingen voor fietsen gerealiseerd plus enkele duizenden in de straten. De voorzitter is daar trots op, maar zegt tegelijkertijd dat het niet voldoende is. Deze meerderheid heeft een bouwvergunningreglement opgesteld waarbij het verplicht is de bouwwerken van fietsenstallingen te voorzien. De voorzitter zegt dat het college dingen in de schoenen geschoven krijgt die niet kloppen. Bovendien wordt vaak gezegd dat dingen moeten kunnen in het verkeer zoals fietsen zonder licht.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) heeft niet gezegd dat fietsers zonder licht mogen rijden. Spreker heeft gezegd daar juist niet mee akkoord te zijn.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat dan ook geaccepteerd moet worden dat fietsers na tien keer waarschuwen een boete krijgen. De voorzitter leest te vaak dat er te weinig aan preventie wordt gedaan. Een voorbeeld van preventie is het plakken door de politie van stickers op fietsen die verkeerd geparkeerd staan.

Raadslid Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) komt terug bij zijn eerste vraag: wat gaat de stad doen om de fietsenstalling tot een succes te maken? Er is meer nodig dan verkeerd gestalde fietsen oppakken. Spreker doet de suggestie de nieuwe middenstandsorganisatie te betrekken om de toegankelijkheid van de ondergrondse fietsenstalling te verbeteren door hen bijvoorbeeld kaartjes aan de kassa of strooibiljetjes te laten verstrekken. Zo wordt klanten erop gewezen dat men gratis kan parkeren.
Over uitspraken in de verkiezingstijd: een lid van het schepencollege heeft boude uitspraken gedaan over de verkeersveiligheid en de fietsveiligheid op het Rector De Somerplein. Overigens heeft Vlaams Belang niet vóór het wetsvoorstel over rechts afslaan bij rood licht gestemd.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) geeft de heer Goyvaerts groot gelijk wat dit laatste punt betreft.

Raadslid Frans Dumont (Groen!) bedankt de burgemeester persoonlijk voor het rechtzetten van een misverstand. Op de recente commissie Veiligheidsbeleid werd negatief geantwoord op de vraag van spreker of de fietsenstallingen in de beneden-Tiensestraat teruggeplaatst zouden worden. Spreker begrijpt van de burgemeester dat dit echter wel het geval zal zijn.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) vindt het fijn gevonden van de heer Dumont maar het is niet fijn. De voorzitter geeft het woord aan de schepen.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a) zegt dat het niet de bedoeling is om hier onderaan net naast de fietsparking onder het Rector De Somerplein de fietsenstallingen terug te plaatsen. De schepen neemt aan dat de heer Dumont dat ook niet wil. Als echter over de beneden-Tiensestraat wordt gesproken, is dat een vrij groot gebied dat loopt tot het Herbert Hooverplein. In de straat zal wel een aantal fietsenstallingen komen.

Raadslid Frans Dumont (Groen!) bedoelt niet de fietsenstalling vlakbij het Rector De Somerplein. Het is logisch dat die wordt verwijderd. Spreker had in de commissie de indruk dat de fietsenstallingen verderop, in het benedengedeelte, het gebied tussen het voormalige Fochplein en het Herbert Hooverplein, niet zouden terugkeren. Die indruk is dus niet juist.
In de commissie heeft spreker verder voorgesteld om fietsstallingen die in een wandel- en winkelstraat in de weg staan, te verplaatsen naar het Alfons Smetsplein. Dit betoog heeft spreker eveneens gehouden voor de media, maar uit ervaring blijkt dat die vaak selectief bepaalde uitspraken citeren.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat het ervan afhangt of die uitspraken zijn gedaan.

Raadslid Hans Bracquené (OPEN VLD) stelt voor om in de Tiensestraat de plaatsen voor elektrische fietsen te veranderen in plaatsen voor gewone fietsen. Dat biedt extra ruimte. Op die plekken staan altijd al gewone fietsen. Men kan de elektrische fiets er daarom niet opladen.

Raadslid Luc Ponsaerts (OPEN VLD) woont in de buurt en zegt dat er een probleem is bij het fietsparkeren. Bij de ingang van de nieuwe parkeergarage onder de zwembadsite is een fietsenstalling waar vooral zomers incidenten ontstaan tussen fietsers en mensen die de garage willen gebruiken. Spreker stelt voor om een aantal fietsenstallingen oordeelkundig in de Tiensestraat in te planten. Wat het Alfons Smetsplein betreft: dit zou moeten worden opgeknapt. Er is een probleem met de betegeling. Het wordt tijd dat de gemeente een knoop doorhakt wat met dat pleintje gaat gebeuren.

de heer Tobback, Louis (burgemeester)

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) reageert op een vraag vanuit de gemeenteraad en zegt dat er een plan voor de wederaanleg van de Tiensestraat is goedgekeurd. De raad heeft daarvoor een bestek goedgekeurd waarbij stalplaatsen voor fietsen zijn ingetekend, dat ten eerste. Ten tweede klopt de opmerking dat fietsenstallingen onjuist worden gebruikt terwijl hetzelfde geldt voor de plekken voor elektrische fietsen. De voorzitter noemt als voorbeeld de ingang van de Muntstraat, waar fietsen schots en scheef liggen.
Wat het Alfons Smetsplein betreft: het klopt dat er juridische problemen zijn. Het blijkt dat automobilisten manieren hebben gevonden om er overheen te rijden en daardoor de betegeling kapot rijden. De voorzitter vraagt zich af of de gemeente er palen moet plaatsen. Het is een algemeen probleem van burgerzin. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten