zaterdag, januari 26, 2013

Hoofdontsluitingsroute (1)

In het MOBER Corelab Arenbergcampus lezen we:
Fiets- en voetgangersontsluiting op het niveau van campus Arenberg III
Op campus Arenberg 3 vormt niet de Kapeldreef de belangrijkste fietsontsluitingsas, maar wel de centrale autoluwe verbinding die aansluit op de verkeerslichtengeregelde oversteekplaats met de Celestijnenlaan. Deze centrale autoluwe as (enkel toegang via verzinkbare paal) is momenteel niet echt zichtbaar als langzaam verkeer as, maar heeft wel de potentie om als hoofdontsluitingsroute voor langzaam verkeer te fungeren. Het Masterplan Arenberg selecteert deze as ook als drager voor langzaam verkeer en als de centrale as die de publieke ruimten aan elkaar schakelt.
Figuur 4: Centrale langzaam verkeer as, Masterplan Arenberg 2008

en op de website van Leuven lezen we:
De Kapeldreef zal anders aansluiten op de Celestijnenlaan zodat fietsers hier een veiligere verbinding krijgen. Ook de oversteekverbindingen van de Celestijnenlaan op die plek krijgen een nieuwe veiligere oplossing.

Men wil hier precies tegelijkertijd wel en tegelijkertijd niet de fietsers weghalen uit het vrachtwagen- en autoverkeer. Ik snap er niet veel van, maar ik heb dan ook nog niet alles gelezen. Dat komt wel in een volgend stuk.

Tijd dus om eens in mijn fietsarchief te duiken, want ik was daar ooit eens verfietsdwaald. Ik vertrok op de splitsing van de groene en blauwe lijn links op figuur 4, en ik wou de groene lijn naar rechts volgen naar de fietsoversteekplaats op de Celestijnenlaan. Hier en daar had ik oude wegwijzers zien staan, zoals hier op de Kapeldreef, en dus was ik nieuwsgierig geworden.
Kapeldreef, Leuven

Komende van Egenhoven draai je rechts de campus in.
Campus Arenberg 3

Door de parking aan je rechterkant, het linkse horizontale groene streepje, mag je eigenlijk niet fietsen, dat is 'PRIVAAT'. Maar fietsers doen het toch, had je soms iets anders gedacht?
Campus Arenberg 3

Aan de eerste zijstraat links draai je dan de centrale laan in.
Campus Arenberg 3

Deze werd autoluw gemaakt door middel van paaltjes
Campus Arenberg 3

Vervolgens kom je aan een splitsing zonder bewegwijzering. Ik draaide hier naar links, dat was mis.
Campus Arenberg 3

En kwam terug op de Kapeldreef, waar eigenlijk ooit een fietspad begon, maar waar nu auto's en glasbollen op geparkeerd staan.
Kapeldreef, Leuven

In het MOBER werd deze situatie als volgt beschreven:
De Kapeldreef fungeert ook als fietsverbinding en ze is eveneens een toeristische fietsroute die de Voer volgt. Gezien de Kapeldreef echter ook fungeert als de (auto)ringweg van Arenberg III doen zich geregeld conflictsituaties voor. Vooral bij de toegangen tot de campus (aan de Celestijnenlaan). Aan het kruispunt van de Kapeldreef is er momenteel een zeer onduidelijke situatie voor fietsers: het dubbelrichtingsfietspad (Celestijnenlaan zuid) buigt volledig af richting Kapeldreef en er wordt naar believen op geparkeerd (zie foto). De fietsers richting Koning Boudewijnlaan, moeten hier echter oversteken, maar er ontbreekt een oversteekplaats waardoor veel fietsers (in tegenrichting) verder rijden. Ter hoogte van het kruispunt van de Ringlaan met de Celestijnenlaan, moet een dubbelrichtingsfietspad gekruisd worden. Hier is extra aandacht nodig voor de fietsers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten