zaterdag, april 27, 2013

Einde van een tijdperk

Kort na elkaar stierven twee cafés in Leuven die nog onveranderd waren gebleven sinds mijn allerliefsteke en ik jong waren: den Amedee en d'Oase. Plots stijgende huurprijzen in een steeds historischer wordende centrum lagen waren de doodsteek.

Wanneer mijn allerliefsteke en ik een stapje in de wereld waagden, stalden we onze fiets dan ook liefst zoals we dat al van in onze jeugd deden: gewoon vlak voor het café. Het moet echt niet moeilijker. Spijtig genoeg heeft onze burgemeester daar geen geduld meer mee, en zou iedereen zijn fiets tegenwoordig in de (dure) centrale stalling moeten zetten.

Ook al is er klaarblijkelijk geen verband tussen deze twee zaken, toch link ik ze aan elkaar. Ze zijn een eerste virtuele steenlegging voor LeuPlace, met het centrum van Leuven als toeristisch en commercieel hoogtepunt. Want er wordt nog altijd gedacht dat alleen wie met de wagen naar Leuven komt kapitaalkrachtig genoeg is om het geld te laten rollen.

Gedaan dus met het niet-commerceel gepalaver van lui en slonzig volk dat zijn fiets zomaar tegen de achterkant van het Gotische stadhuis smijt. Amen!

Munstraat, Leuven
Munstraat, Leuven

1 opmerking:

  1. RIP Amedee, 22 jaar geleden eerste cafe-ontmoeting met m'n liefje. Nu, 3 fietsende kindjes later, kan ik helaas alleen vaststellen dat onze schatjes in een Leuven moeten rondrijden dat al die jaren in fietsvriendelijkheid geen vooruitging heeft geboekt.

    BeantwoordenVerwijderen