maandag, april 15, 2013

Fietsbrug

Dit weekend was ik een beetje pissed toen ik dit in het Nieuwsblad las.

Fietsen op het perron of op de trein, dat vind ik zelf ook ontoelaatbaar. Maar dat de NMBS van een fietsbrug een voetgangersbrug maakt? Haaaargh! Gedaan met fietsbruggen in Leuven of wat? Hoe is dat nu toch mogelijk!

Het toeval wou dat ik een uurtje te vullen had in Aarschot. In plaats van een koffietje te gaan drinken, ben ik dan maar gaan wandelen aan het station, meerbepaald op de fietsbrug.
Fietsbrug, Aarschot

In Aarschot heeft men nu wel al een fietsbrug, maar trekt het stationsplein op niks. Het is volledig ontworpen vanuit een dominantie van auto's en bussen. De fietsers hadden hun plaats aan de noordkant: stallingen dicht bij rijbaan en bij sporen. De fietsbrug ligt nu aan de zuidkant van het station, midden in het gebied van auto's en bussen. Boordstenen en geparkeerde wagens hinderen het pad van de fietser.
station, Aarschot

Maar niet alleen fietsers worden gehinderd. De autoparkings voor mindervaliden hebben last van bomkraters, en de toegang naar het plein heeft onnodige boordstenen.
station, Aarschot
station, Aarschot
Eerst het stationsplein vernieuwen, en dan braafjes wachten tot de fietsbrug wil landen, was blijkbaar niet de beste optie die het Leuvense stadsbestuur kon kiezen. Helaas hebben fietsers en hun infrastructuur nooit hoog op de agenda van ons stadsbestuur gestaan, wat die ook mag beweren, en dat begint ze nu zuur op te breken.

1 opmerking: