maandag, april 08, 2013

Slimme stadsdistributie

Een heel erg vage droom van het stadsbestuur is een distributiecentrum vanwaar leveringen gecentraliseerd naar de binnenstad kunnen gebeuren. Gedaan met de oneindige stroom aan vrachtwagens door de Bondgenotenlaan. Er kan bovendien ook milieuvriendelijk transport ingezet worden. Mooi!

Eerst lag de locatie hiervoor op de oude Evian distributiecentrum aan de Eénmeilaan:

Mobiliteitsplan
Op het spoorplateau worden mogelijkheden geboden voor de oprichting van overslaginstallaties voor spoor-weg-vervoer. Het is niet de bedoeling grootschalige (boven-)regionale overslagactiviteiten aan te trekken, maar de zone kan wel nuttig zijn voor lokale bedrijven of voor bevoorradingsactiviteiten voor het stedelijk gebied (bv. stadsdistributie).

Ruimtelijk structuurplan
8.3.7 Multimodaal goederentransport
A Uitbouw van een stedelijk distributie- en overslagcentrum

Om in de binnenstad de kwaliteit van de publieke ruime*, de verkeersleefbaarheid en de doorstroming van het verkeer te vrijwaren, gebeurt de bevoorrading beter niet met grote vrachtwagens. Anderzijds kunnen de verschillende commerciële functies in de binnenstad zich slechts handhaven als er op een vlotte manier in hun bevoorrading kan worden voorzien. 
Een mogelijke oplossing voor dit probleem kan bestaan in de uitbouw van een stedelijk distributie- en overslagcentrum, gelegen buiten de binnenstad en nabij een hoofdweg, waar goederen op bestelwagens worden overgeladen. Een mogelijke locatie is het spoorwegplateau.
Momenteel ligt de ideale locatie blijkbaar aan het Bodart-transferium, al moet er daar eerst nog een studie voor gebeuren om te zien of dat allemaal wel haalbaar is.

Plannen en dromen in een verre toekomst dus. Met de dromen van lang geleden is ook nog niets aangevangen.

Maar niet alleen Leuven droomt, andere steden doen dat ook. Sommige steden brengen het zelfs al in praktijk.

Leuven blijft alsnog kampen met een beperkt inzicht in zijn eigen (logistische) mobiliteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten