maandag, april 22, 2013

Tegensprekelijk

Het traject van 'de trein van morgen' wordt mooi voorgesteld als 'genetwerkte mobiliteit': multimodale naadloze aansluitbaarheid en nog veel meer buzz-woorden.


Een fietser van vandaag denkt: "Ik stap toch gewoon met mijn fiets op de trein? Er bestaan daar al speciale treinen voor."


Mis!
Het toekomstverhaal is een gescheiden verhaal, zonder je eigen fiets: je stapt uit de NMBS-trein en je stapt op de NMBS-fiets.
Raar dat fietsen aanbieden opeens core-business van de NMBS lijkt geworden. Het herinnert mij een beetje aan het hele ABX-verhaal en zijn noodlottige afloop, en dan denk ik: "Schoenmaker blijft bij uw leest."
2.3. De NMBS

2.3.1. Rechtsvorm

De NMBS is opgericht bij de Belgische wet van 26 juli 1926. Sinds 14.10.1992 is de NMBS een autonoom overheidsbedrijf en een publiekrechtelijke naamloze vennootschap. Aldus is de NMBS onderworpen aan de handelsrechtelijke wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen voor al hetgeen niet uitdrukkelijk is geregeld bij of krachtens titel I van de wet van 21 maart 1991 dan wel bij of krachtens enige specifieke wet.

2.3.2. Vennootschappelijk doel

Het vennootschappelijk doel van de NMBS is het spoorwegvervoer van reizigers en goederen. De NMBS kan zelf of via participaties in Belgische, buitenlandse of internationale bestaande of op te richten instellingen alle commerciële, industriële of financiële verrichtingen uitvoeren die direct of indirect, geheel of gedeeltelijk, verband houden met haar vennootschappelijk doel of die de realisatie of de ontwikkeling ervan zouden kunnen vergemakkelijken of bevorderen.
Gewoon de treinen op tijd laten rijden bijvoorbeeld, dat is blijkbaar toch al moeilijk genoeg. En toch wordt zelfs Lieven Scheire voor de Olympische fiets-trein kar gespannen.
Op 23 april vindt de actie plaats op het Martelarenplein in Leuven. Schepen Mohamed Ridouani brengt om 18.30 uur een bezoekje aan de tent en legt uit waarom Leuven maximaal wil inzetten op elektrisch vervoer en dus enthousiast deelneemt aan Olympus.
Maximaal op elektrisch vervoer inzetten? En de fietsen met 'gewone' trapkracht dan? En wat met het STOP-principe? Ik vrees ervoor wanneer ik dit lees:
Elektrische wagens rijden vlot, stil en zijn ideaal voor kortere verplaatsingen ... zeker in een stedelijke omgeving.
Wagens promoten binnen een stedelijke omgeving? Leidt ongebreideld geloof in e-mobiliteit ook niet tot immobiliteit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten