Sinds het verkeersbord F45b werd opgenomen in de wegcode (maart 2013), was ik aan het wachten op het verschijnen van deze verkeersborden in het Leuvense straatbeeld.
Na meer dan een jaar wachten: noppes. Ik vroeg het nog eens na. Misschien had ik beter moeten weten.
Leuven houdt blijkbaar meer rekening met de wensen van een obscure Bromfietsersbond, dan met de razend populaire Fietsersbond. Triestig word ik daarvan. Leuven Bromfietsstad, here we come.
Update: verkeersbord enkel te gebruiken in Leuven. (C) Joost Vandamme
Update: blijkbaar heeft de technische dienst in 2014 toch al één verkeersbord vernieuwd.
Beste Erik,
BeantwoordenVerwijderenMisschien kunnen we het College van Burgemeester en Schepenen, alsook de werkgroep Signalisatie voorstellen om een bord F45c te ontwerpen, waarop naast een logo'tje van een voetganger en fietser ook een logotje van een bromfietser geplaatst wordt.
Ooit waren gemeenten de drijvende kracht achter wijzigingen in het verkeersreglement cfr. enkelrichtingsstraten openstellen voor tweerichtingsverkeer, zone 30, drempels, bewonersparkeren... en pas daarna volgde de nationale verkeersreglementering. Die gemeentelijke autonomie is vandaag blijkbaar veraf....
Beste Joost, ik stel vast dat de werkgroep signalisatie zeer creatief durft omgaan met verkeersborden. Slechts zelden wanneer dit in het voordeel van fietsers zou zijn. Soms zelfs over de grenzen van het wettelijke heen. Ik zal binnenkort enkele voorbeelden publiceren aan de hand van het "Geïllustreerd reglement voor wegbeheerders" waar AWV me ooit naar heeft verwezen, alhoewel ze dat zelf niet altijd correct gebruikt. http://www.brrc.be/ocw/nota.php
BeantwoordenVerwijderenVolgens wat ik begrepen heb op de website van Wegcode.be is zo'n F45b variant zoals Joost Van Damme voorstelde perfect mogelijk en toegelaten:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.wegcode.be/actueel/1986-nieuw-verkeersbord-f45b-wijst-op-doorlopende-straat
"De wegbeheerders mogen het nieuwe verkeersbord F45b aanpassen om de lokale situatie te verduidelijken. Uit de parlementaire voorbereidingen blijkt wel dat de wegbeheerders in die gevallen het Verdrag van Wenen van 8 november 1968 op het wegverkeer moeten respecteren. Bovendien moet steeds verkeersbord F45 als basis worden gebruikt samen met de 3 bijkomende iconen van bord F45b: het lijntje, de voetganger en de fietser."
Conclusie: men kan dus de werkgroep signalisatie informeren dat ook bromfietsers er mogen doorrijden mits toevoeging van een bromfiets icoon aan bord F45b.
Ter info: ook bij bord F45. Doodlopende weg. staat op de Wegcode.be website:
"Het symbool van dit verkeersbord mag aangepast worden aan ieder geval afzonderlijk"
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/866-hs2art12
Het voorstel om een variant toe te laten vergt een mentaliteitsshift waarbij je als stadsbestuur of werkgroep creatief na/meedenkt over alternatieven. Maar al te vaak moeten we vaststellen dat dat in Leuven op het vlak van mobiliteit niet het geval is.
BeantwoordenVerwijderenDankzij mensen zoals Erik blijft de info & frustratie gelukkig niet bij 1 persoon liggen, maar wordt die gedeeld via oa. deze blog. Vooral niet opgeven en blijven communiceren...
Als je in street view de achterkant van het bord bekijkt zie je dat het in 2014 (Logo van Janssens op achterkant) een ander bord is dan in 2013 (geen logo op achterkant). Dat is dus niet zomaar aangepast, maar effectief een ander bord. Maar wie heeft dat dan gedaan rara?
BeantwoordenVerwijderenHeb weer iets bijgeleerd over Google Streetview, dankjewel.
BeantwoordenVerwijderenDan kan dus alleen maar de technische dienst van stad Leuven dit nieuwe bord hebben gehangen. Gaat men deze borden enkel plaatsen wanneer oude verkeersborden vervangen moeten worden? Dan zal dat overal pas tegen 2040 ofzo zijn uitgevoerd.