dinsdag, januari 13, 2015

The bridge

Ik schreef hier al eerder mijn bedenkingen neer omtrent de enige fietsinfrastructuurinvestering die Vlaanderen heeft gepland op Leuvens grondgebied in 2015.

Het spijtigste vind ik echter dat bestaande fietsroutes aan elkaar geknoopt worden met 'verkeerseilandjes zodat de oversteek naar de al bestaande fietspaden vlot kan gebeuren'. Niet echt vlot wanneer er meerdere fietsers een steenweg met 70km/u regime tegelijk willen oversteken tijdens de spitsuren.

Wat werd hier niet overwogen: tunnels of bruggen. Omdat de aanleg hiervan conceptueel inhoud dat de fietsroute aan de noordelijke kant van de snelweg blijft, en dus een toekomstige autoverbinding zou hypothekeren.

Is er plaats voor tunnels? Uiteraard wel.
tunnel onder Naamsesteenweg, Heverlee
tunnel onder Waversebaan, Heverlee

Is er plaats voor bruggen? Ja want de helling kan in de talud van de snelweg worden gelegd, en de fietsbrug aan de bestaande brug gehangen.
brug over Naamsesteenweg, Heverlee
brug over Naamsesteenweg, Heverlee

Het werd al eens uitgevoerd een kleine 20km ten westen.

5 opmerkingen:

  1. Wat mij in Leuven altijd opvalt : de meest nutteloze stukken fietsverbinding komen er eerst : het fietspad tussen de Duivelsweg en een koeveld; de Parkweg (helemaal niet druk) en nu dus ook een fietspad door Heverleebos om de fietsers te beschermen tegen overstekende herten. Gemakkelijk ook er zal niet geprotesteerd worden door de automobilistenlobby en tegelijk kan men zeggen dat er iets is gebeurd. En bovendien worden zo subsidies opgesoepeerd zodat ze zeker niet kunnen gebruikt worden op plaatsen die wel nuttig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het moest inderdaad fijn zijn moesten alle fietsinfrastructuur producerende instanties eens samenzitten met de gebruikers, de fietsers dus, om te zien waar de krappe budgetten prioritair voor zouden gebruikt kunnen worden. Ik denk dan zelf eerst die plaatsen waar massa's fietsers de ring moeten kruisen: Tiensepoort, Diestsepoort, Naamsepoort, Kapucijnenvoer, ... . Helaas zitten deze instanties enkel samen om te kiezen voor aalmoesinfrastructuur, ter bevordering van de doorstroming van het autoverkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, het prestigepark Belle Vue moest er komen, een veilig kruispunt aan de Tiensesteenweg moet nog wat wachten, maar gelukkig hebben ze het idiote idee van het geldverslindend fietspad achter de Brugstraat voorlopig opgeborgen. De Tivolistraat opwaarderen als volwaardig fietspad is helaas teveel gevraagd, ondanks de kleine kost om dit te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Leuven wordt nog altijd in fietspaden in plaats van fietsroutes gedacht.

      Verwijderen
  4. Dit staat nog altijd te lezen op de website van mobiel vlaanderen (http://www.mobielvlaanderen.be/persberichten/artikel.php?a=1&id=566) :
    Het meerjarenprogramma wordt telkens samen met het Fietsteam opgemaakt. In dat Fietsteam zitten vertegenwoordigers van het Agentschap Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, Waterwegen en Zeekanaal nv, nv De Scheepvaart, het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, De Lijn, de 5 provincies en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Het IFI komt tot stand na een proces van inspraak en samenwerking met veel diensten. Dat leidt tot een gecoördineerde en doordachte aanpak.

    BeantwoordenVerwijderen