Hmmm.
Na het bekijken van het filmpje even een kleine analyse met behulp van Google Maps, en met wat gewone breinkunde.
Traject bus + stukje tevoet 3,5km 11 minuten |
Traject elektrische auto 3,5km 12 minuten (+1) |
Traject elektrische fiets 5,5 km 15 minuten (+4) |
Gemiddelde snelheid auto: 17,5 km/u
Gemiddelde snelheid fiets: 22,0 km/u
Het gemotoriseerde verkeer langs de kortste weg, en de fietser langs een langere, dat is eigenlijk appelen met peren vergelijken. De fiets wordt in het filmpje dan ook precies als troostprijs tot winnaar uitgeroepen.
Maar indien de fietser deze snelheid zou gehaald hebben op hetzelfde traject als auto en bus, dan zou ze al aangekomen zijn na 9,5 minuten. Geen troostprijs dus maar eigenlijk de echte prijs voor de fiets. En met handschoenen fietsen in de winter is ook comfortabeler dan zonder. Echt.
De kortste route van Herent station naar de Romaanse Poort in de Brusselsestraat te Leuven heeft ook over de volledige afstand (op het stuk langs de lei na) een aanliggend fietspad. Ze hadden dus zowel langs de HST-route als langs die kortste route moeten testen met de elektrische fiets.
BeantwoordenVerwijderen