donderdag, januari 22, 2015

Langst de Wakkerzeelse bane (1)

Het slechtste en oudste stukje fietspadinfrastructuur van Wijgmaal en omstreken is bijna heraangelegd. Tijd om nog eens te gaan kijken wat er van de aalmoesinfrastructuur overblijft.

Plan deel 4: van Puttebosstraat tot Meerstraat
Op de hoek met de Puttebosstraat ligt een waterslikker in het midden van het fietsrijspoor.
Op het T-kruispunt met de Meerstraat is er geen boordsteenverlaging voorzien voor fietsers die oversteken. Het ontwerp gaat er blijkbaar van uit dat fietsers maar op het zebrapad moeten oversteken. Een rare kronkel die we nog meerdere malen zullen zien terugkomen.
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Plan deel 3: Van Meerstraat tot Meerstraat
Ook op het andere T-kruispunt met de Meerstraat is er geen boorsteenverlaging voorzien voor fietsers die oversteken.
Palen voor verkeersborden staan te dicht tegen het fietspad, iets dat meermaals terugkomt.

Plan deel 2: Van Meerstraat tot Hambosstraat
Palen voor verkeersborden staan te dicht tegen het fietspad. Ook de houten palen op de vrije strook tussen rijbaan en fietspad voorspellen niet veel goeds. Fietsers zijn geen vragende partij voor een haag die over het fietspad hangt. Een veiligheidsafstand tot objecten naast het fietspad zit standaard ingebakken in het vademecum.
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Aan de spoorwegovergang moet het fietspad nog veel liefde krijgen van de NMBS. De spoorwegovergang werd onlangs vernieuwd: er kwamen nieuwe spoorstaven en dwarsliggers, en een dempende opvulling tussen de sporen van een nieuw type dat ik nog nergens heb gezien. Alleen is de overgang nog even smal als vroeger. En weer een waterslikker op het fietsrijspoor omdat het fietspad er weer een andere kronkel volgt dan op de plannen..
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Plan deel 1: Van Hambosstraat tot Baron Descampslaan
Palen voor verkeersborden staan te dicht tegen het fietspad.

Het kruispunt met de Baron Descampslaan is echt een OVMK met een hoge aalmoesfactor.
Alhoewel de grens der werken op de plannen tot over het kruispunt reikte, werd dit ten nadele van de fietsers ingekort. Bovendien krijgt het fietspad er weer een rare kronkel die niet op de plannen staat.
De boordstenen van vroeger blijven bestaan, en er werden er enkele bijgelegd.

Ik heb het fietsrijspoor in de voorrangsrichting even ingeschetst.

De boordsteen die men was vergeten te verlagen in 2008, blijft.
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

De boordstenen op de fietsoversteek blijven.
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Baron Descampslaan, Wijgmaal
En waar er een nieuwe boord werd gegoten, is er ook terug een verhoging op het fietsrijspoor.
Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Ik vermoed dat de fietsers die de voorrangsrichting moeten volgen, zich tussen (of tegen) het autoverkeer moeten werpen ter hoogte van de verlaging voor de garage inrit.
Baron Descampslaan, Wijgmaal
De fietsers moeten zich weer aanpassen aan de infrastructuur, in plaats dat de infrastructuur werd aangepast aan de fietsers. Dat wil zeggen het fietspad verlaten op de boordsteenverlaging van garageinrit of zebrapad, even zijdelings tussen het autoverkeer invoegen, en daarna terug via de boordsteenverlaging van het zebrapad terug het fietspad op.
Is dit nu hoogstaande fietsinfrastructuur?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten