maandag, januari 26, 2015

Reglementair: haaientanden

Op p. 201 en 202 van het 'Geïllustreerd reglement van de wegbeheerder' lezen we:
Art. : 18.2. Streep gevormd door witte driehoeken. Deze streep wordt aangebracht op de plaatsen waar de bestuurders, indien nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen. Zij wordt enkel aangebracht over de breedte van de rijbaan die deze bestuurders normaal gebruiken.
Zij wordt gevormd door driehoeken waarvan de basissen naast elkaar gelegen zijn en waarvan de top gericht is naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen.
Deze driehoeken zijn ongeveer 0,70 m hoog en hebben een basis van ongeveer 0,50 m. Tussen de zwaartelijnen vanuit voornoemde top moet er een tussenafstand zijn van ongeveer 0,70 m, en deze tussenafstand wordt parallel met de basislijn gemeten overeenkomstig plaat 4 van bijlage 4 tot dit besluit.
Die streep moet zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Commentaar:
1) Deze markeringen mogen niet aangebracht worden als er geen verkeersbord B1 is.
2) Het is belangrijk om de driehoeken met de hoekpunten te richten naar de bestuurders die voorrang moeten verlenen. De vorm van de witte driehoeken moet aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden.

Wat zien we dikwijls op gewestwegen of wegen die samen met AWV worden vernieuwd? Dat er haaientanden worden geschilderd aan fietsoversteekplaatsen met lichtenregeling, zonder bord B1, en dat er van een gewone stopstreep geen sprake is.

Aarschotsesteenweg, Wilsele

Dat er op middenbermen haaientanden staan zonder bord B1. Voor fietsers loopt de oversteekplaats door, zij hebben geen bijkomende haaientanden nodig.
Ringweg Gasthuisberg, Leuven
Ringweg Gasthuisberg, Leuven

Vooral dit kruispunt, aan de voet van het VAC en dus in de voortuin van AWV Vlaams-Brabant, is er gekend voor.

2 opmerkingen:

  1. vooral de laatste foto is verwarrend. Want door het de fietsstrepen heeft de fietser in feite voorrang op het verkeer. of haaientanden weg. of fietspad (lange witte onderbroken belijning) moet verdwijnen.
    Want dit is wettelijk ook niet in orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op dit kruispunt zijn alle fietsoversteken in de voorrang verwarrend, evenals op het Maria Artoisplein. Dat komt door de foutieve Vlaamse opvatting dat de veiligheid van fietsers op een kruispunt alleen maar verhoogd kan worden door het plaatsen van voorrangsbordjes en haaientanden.
    Op dit kruispunt plant men ook een experiment met AFTG (alle fietsers tegelijk groen), alhoewel dat we daar weer al lang niets meer van hebben gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen