Op p. 93 en 94 van het 'Geïllustreerd reglement van de wegbeheerder' lezen we:
Art.: 9.3. Verkeersborden C5 tot C19.Bij kruisingen van dubbelrichting en enkelrichting fietspaden zien we nochtans dikwijls C11 borden verschijnen.
De silhouetten die voorkomen op de verkeersborden C5, C6, C7, C9, C11, C13, C15, C17 en C19 mogen op eenzelfde verkeersbord gegroepeerd worden.
Het aantal gegroepeerde silhouetten mag echter niet groter zijn dan drie. Buiten de bebouwde kommen bedraagt dit aantal ten hoogste twee.
Bij gelijktijdig gebruik van de symbolen van de verkeersborden C9 en C11 worden deze op eenzelfde verkeersbord gegroepeerd.
...
Om alle verwarring bij weggebruikers te vermijden: dergelijke verkeersborden
aan de rechterkant gelden voor de hele breedte van de openbare weg.
- C11 “Verboden toegang voor fietsers”. Dit verkeersbord geldt niet voor rijwielen met hulpmotor en motorfietsen. Als we deze weggebruikers toch de toegang willen verbieden, moeten de verkeersborden C7 en of C9 worden geplaatst of hun silhouetten gegroepeerd op eenzelfde verkeersbord. Artikel 2.15 1° (K.B.) bepaalt:
"Rijwiel", elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel. Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een rijwiel brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.”
Als verkeersborden C9 en C11 worden geplaatst om het einde van een fietspad op een berm aan te duiden, moeten zij worden aangevuld met een onderbord met het opschrift “op de berm”.
- Verkeersborden C9 en C11 mogen niet worden geplaatst ter bevestiging van het verbod, resulterend uit het artikel 9.1.2.1° van het Algemeen Reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, een links gelegen fietspad of gelijkgrondse berm te gebruiken.
Van Wayenberghlaan, Leuven |
Eigenlijk moest hier een bord C1 geplaatst zijn (enkelrichting), zoals gelukkig op veel plaatsen wel gebeurt.
Ik heb dit in het verleden al met succes gemeld, want die borden op de ring zijn ondertussen aangepast. Ik zal deze borden ook nog maar eens melden.
Nog twee slecht voorbeelden:
Maar ook een goed voorbeeld:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten