Leuven heeft gekozen voor een positief autobeleid. Hoeveel vierwielers er in de stad precies aanwezig zijn, valt moeilijk te schatten, maar rekening houdende met zowel de inwoners als de bezoekers, moeten het er vele tienduizenden zijn. Elk jaar groeit dat aantal. Helaas groeien de onveiligheid en chaos die deze vierwielers teweegbrengen mee. Hoog tijd om daar iets aan te doen.
Inzake politietoezicht op het gedrag van autochauffeurs in het algemeen heeft Leuven hoe dan ook nog een lange weg af te leggen. Bergen auto's die onder pleinen werden gestapeld, door auto's versperde fietspaden, autochauffeurs die met een totaal onaangepaste snelheid door de stad razen en in volle vaart zigzaggend tussen fietsers door fietsstraten en over voetpaden rijden, … het zijn slechts enkele feiten waaraan voetgangers en fietsers zich dagelijks ergeren.
De fraaiste stunt die we recent opmerkten kwam van een jonge autochauffeur die, zonder handen aan het stuur, druk bezig met zeer belangrijke zaken op zijn smartphone, zonder ook maar ergens naar te kijken, losjes en aan minstens 15 km per uur doorheen het Leuvense verkeer reed. Je staat ervan te kijken dat zo’n man niet meteen fietsers of voetgangers omver rijdt. Een goede intuïtie inzake aanstormend fietsverkeer of gewoon veel geluk: geen idee. We zouden voor deze kerel in ieder geval geen levensverzekering willen afsluiten. In Leuven hoeft zo’n scène tegenwoordig niet meer te verbazen.
Nog erger is dat veel auto's technisch helemaal niet in orde zijn. Rijden met kapotte verlichting lijkt een standaard bij heel wat autogebruikers, hoewel ze hiermee riskeren fietsers aan te rijden en dus andermans leven acuut in gevaar brengen. Dat in Leuven niet meer ongevallen met autochauffeurs gebeuren, wekt verwondering. Aan het begin van ieder academiejaar houdt de politie een actie die autochauffeurs eerst sensibiliseert en vervolgens dan maar verbaliseert. Tijdens snelheidscontroles hadden agenten wat dat betreft alvast steeds de handen vol. Een goede zaak, maar het effect van die acties ebt zeer snel weg.
Dat er vlakbij de centrale autoparking onder het Ladeuzeplein ook nog altijd auto's op straat worden geparkeerd, is een ander euvel dat men niet lijkt te kunnen of willen uitroeien. Het valt eigenlijk niet te begrijpen dat iemand ervoor kiest z’n auto liever op straat neer te zetten dan dit te doen in een bewaakte, overdekte en betalende autoparking. Het moet zijn dat enkele meters extra wandelen er te veel aan is. Wat betreft het parkeren van auto's zijn Leuvenaars en bezoekers bijzonder creatief. Hoewel er systematisch en in sommige straten regelmatig autoparkings worden bijgebouwd, is het veel handiger om auto's gewoon neer te zetten waar men dat zelf interessant vindt. Verkeersplateau's of inritten blijken uitstekend geschikt om een auto te plaatsen, maar alle andere vrije plaatsen doen het minstens even goed. Een bijzondere plek is het oplaadpunt voor elektrische wagens en auto's op de Tiensevest ter hoogte van het stadskantoor. Dat moet met grote voorsprong de duurste autoparkeerplaats van de stad zijn. Een elektrische auto opladen zie je hier slechts zeer uitzonderlijk gebeuren. auto's staan er nooit, of slechts zeer tijdelijk. Helemaal problematisch is en blijft de rest van de stationsomgeving. Nadat er weer eens een grote sensibiliseringsactie is gehouden, daalt het aantal illegaal wachtende auto's eventjes, maar het duurt nooit lang vooraleer de fietspaden en omgeving weer flink vol wachtend metaal staan. Mooi is anders en voor toeristen die per trein in Leuven arriveren, is dat een alles behalve fraai welkom. Systematisch beboeten en wegjagen van de fout stilstaande auto's lijkt de enige oplossing om de vele hardleerse chauffeurs een lesje te leren.
Conclusie: wie investeert in autobeleid en het aanmoedigen van autogebruik moet ook investeren in het doen naleven van de gebruiksregels ter zake. Leuven is momenteel overgeleverd aan autochauffeurs. Mits aangepast gedrag is daar hoegenaamd niets mis mee. Maar in deze stad wordt door vele autochauffeurs blijkbaar vergeten dat er nog een andere en veel zwakkere weggebruiker bestaat: de duizenden inwoners die dagelijks zonder auto in Leuven komen winkelen en proberen te genieten van de stad. Over hen wordt niet gesproken. Zij moeten hun plan maar trekken. Er zijn weinig steden waar autochauffeurs zich zo nonchalant en vaak zonder enig respect voor andere weggebruikers gedragen. In Leuven begint één en ander uit de hand te lopen. Er gaat nauwelijks een dag voorbij zonder dat een autochauffeur tegen een voetganger rijdt, meestal gelukkig zonder veel erg. Aan die mentaliteit moet dringend iets veranderen vooraleer er zeer ernstige ongevallen gebeuren. Veel voetgangers op zebrapaden spreken tegenwoordig van autoterreur. In dat geval geldt slechts één regel: terroristen moet je aanpakken vooraleer ze kunnen toeslaan.
Dit is een parodie op een vorig bericht.
Mooie parodie!
BeantwoordenVerwijderenAlleszinds veel correcter dan de originele tekst!
BeantwoordenVerwijderenheel goed. Men kaart een probleem aan en want doet meneer; verander de schuldige in het verhaal. Het probleem wordt niet aangepakt want zoals kleutertjes doen; vingertjes wijzen 'het was ik niet, het was hij of zij'. Ontduiken van de essentie...U bent een sterk politieker. Veel problemen bieden, maar geen oplossingen. 'ik zie een probleem, zorg dat iedereen er van op de hoogte is dat iemand een fout heeft gemaakt, maar ik ben niet verantwoordelijk voor de oplossing, laat dat maar aan een ander over, ik lever alleen commentaar'
BeantwoordenVerwijderenHet probleem zijn niet de fietsers, maar wel de demonisering van fietsers die in het oorspronkelijke artikel met de zonden Israëls worden overladen. Een artikel dat overigens ook geen oplossingen aandraagt. Anonieme commentaar draagt nog minder bij tot oplossingen dan persoonlijjk ondertekende commentaar.
BeantwoordenVerwijderen