

Puffende en kuchende fietser pendelend tussen Wijgmaal en Wilsele en Leuven. Zijn longen filteren wolken uitlaatgassen terwijl hij droomt van veilig, vlot en comfortabel fietsverkeer en vooral van eindeloos propere luchten.
"Helemaal ideaal zou zijn als er meer agenten de fiets zouden gebruiken."
"We pleiten ervoor om van het station hét mobiliteitscentrum, ook voor fietsers, te maken. Dat kan met veilige fietsverbindingen in beton en asfalt op de hoofdassen: Bondgenotenlaan, Naamsestraat en Tiense- en Brusselsestraat"
"Op termijn willen we het autogebruik in het centrum volledig ontmoedigen. En ook voor de bussen moeten we een oplossing vinden."
'Red de stoep' wil op een ludieke, speelse, positieve manier de zachte weggebruikers (fietsers) aanzetten tot hoffelijkheid ten opzichte van andere zachte weggebruikers (voetgangers).Waar gaat het dan eigenlijk over?
Het wil de stoep 'redden' van verkeerd gestalde fietsen, sandwichborden, bouwwerken, …Dus fietsers zijn ook verantwoordelijk voor sandwichborden, bouwwerken, hinderende huisvuilzakken, autoverkeer door winkelwandelstraten, of wat?
Goedemorgen mijnheer Daems,
Ik laat uw melding nakijken en geef ze door aan de werkgroep verkeer (waarin de burgemeester, schepen voor openbare werken, afgevaardigden van technische dienst en politie zetelen). Zij zullen dan oordelen hoe de situatie best opgelost kan worden.
Met vriendelijke groeten,
hoofdcontroleur
technische dienst weg- en waterbeheer
stad Leuven
4.10.4 Voorrangsregeling op kruising van fietspad met voetgangersoversteekzoals ik eerder opmerkte.
Op oversteekplaatsen voor voetgangers (zogenaamde 'zebrapaden') moeten automobilisten voorrang verlenen aan voetgangers die wensen over te steken. In de praktijk ontstaat echter dikwijls een voorrangsconflict tussen fietsers die een fietspad volgen en overstekende voetgangers. Dit heeft veelal te maken met een weinig consequente afbakening tussen beide voorzieningen. Om dit te vermijden gelden volgende richtlijnen:
- Voetgangersoversteekplaatsen worden steeds doorgetrokken over aanliggende fietspaden en over vrijliggende fietspaden wanneer onvoldoende ruimte (minder dan 2 meter) aanwezig is tussen rijbaan en fietspad. In dit geval heeft de voetganger voorrang op de fietser.
- Voetgangersoversteekplaatsen worden in principe nooit doorgetrokken over vrijliggende fietspaden wanneer voldoende ruimte (minstens 2 meter) aanwezig is tussen rijbaan en fietspad. In dit geval heeft de fietser voorrang op de voetganger.
Mobiliteit en wegenNochtans is een ander beleidsdomein onder zijn bevoegdheid:
... Hiernaast zal nog verder worden ingezet op de bestaande prioriteiten : de verdere realisatie van fietsroutes- en fietspaden, aanpak van de problematiek van de buurt- en voetwegen en de uitbouw van sensibiliseringsacties inzake verkeersveiligheid. De provincie Vlaams-Brabant is zich als overheid terdege bewust van de moeilijkheidsgraad van het mobiliteitskluwen binnen Vlaams-Brabant en beseft ook dat de privé-sector hierin een belangrijke speler is. De uitbouw van een provinciaal mobiliteitspunt, dat samen met de bedrijfswereld zal zoeken naar oplossingen en innovatie projectideeën, zal hierin een cruciale rol spelen. De verbrokkeling van de wegen over de verscheidene beleidsniveaus is al langer een doorn in het oog. De overdracht van de wegen naar het Vlaamse Gewest tijdens deze legislatuur is een strijdpunt. Nog voor 2009 zullen de onderhandelingen worden opgestart.
Ruimtelijke ordeningen was het fietspad op het provinciepad niet in overeenstemming met de bouwvergunning
... het feit dat op 24 januari 2005 een proces verbaal werd opgemaakt ten laste van het provinciebestuur, vanwege een bouwovertreding op het Provincieplein. De vergunning voorzag vlakke kasseien.Nochtans is hij anders wel pro-fiets gezien het MOSMobi-project:
...
De heer Dekeyser, gedeputeerde, zegt dat ook hij met verbazing kennis heeft genomen van het proces verbaal dat werd opgesteld.
In de basisopdracht van de NV Slegers werd in de aanbestedingsdocumenten geen enkele specificatie opgenomen omtrent de soort kasseien. Er werd enkel verwezen naar het standaardbestek 250.
...
Provincie tegen auto's aan schoolpoort De Standaard - Nationaal, Vlaams-Brabant/Brussel 05-06-2007 Pag. 48 LEUVEN - Met subsidies wil het Vlaams-Brabantse provinciebestuur het autoverkeer aan de basisscholen terugdringen en de schoolomgeving veiliger te maken. 'Kinderen uit het basisonderwijs wonen vaak dicht bij de school. Toch worden ze al te vaak met de auto gebracht of gehaald', zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Julien Dekeyser. 'Het toenemend aantal auto's is voor veel kinderen een hinderpaal om te voet of met de fiets naar school te gaan, waardoor ook zij met de wagen gebracht worden. Die vicieuze cirkel willen doorbreken met het MOSMobi-project.' ...Die eerste commentaar op het fietspad voor zijn deur was dus overduidelijk NIMFY.