maandag, september 26, 2011

Kwadratuur van de cirkel

Fietsstallingen. Volgens het stadsbestuur puilt Leuven er van uit. Volgens fietsers zijn het er altijd en overal te weinig. Hoe was het vroeger?

Ooit stond op de website van stad Leuven een plannetje met de toestand van mei 2004. Als je alles hiervan optelt, dan was er binnen de ring plaats voor ongeveer 2500 fietsen in (openbare) stallingen.



In 2007 begon het huidige stadsbestuur aan zijn mandaat. In hun beleidsplan kunnen we lezen:
De stad wil extra aandacht schenken aan fietsenstallingen.
Actiepunten
  • het aantal beveiligde fietsstallingen verdubbelen met veel aandacht voor bijkomende stallingen in het centrum en aan lokalen van jeugdverenigingen
  • een grote bewaakte fietsenparking met fietshersteldienst en fietsuitleendienst aan het station
  • een experiment met fietsenstallingen waarbij een timer op het slot wordt geplaatst. 
  • fietswrakken regelmatig verwijderen uit fietsenstallingen
  • de aanleg van een ondergrondse goed bewaakte en verlichte fietsenstalling met opbergkastjes voor boodschappen op het Fochplein
  • fietsstallingen aanleggen in overleg met de K.U.Leuven
  • fietsenstallingen aan randparkings
Toen was er in de gemeenteraad ook even sprake van een fietsparkeerbeleid.

Sindsdien zijn er op enkele plaatsen wel stallingen bijgekomen, maar er zijn er toch ook weer verdwenen: stallingen op Oude markt, in Parijsstraat, in Diestsestraat en op Margarethaplein zijn foetsie.

In 2010, bij de opening van een nieuwe stalling in de Lepelstraat vertelde ons de schepen:
Op Leuvens grondgebied staan nu al welgeteld 19.363 stalplaatsen
Het gaat dus vooruit. In de publicatie Kostbaar Leuven, Duurzaam Leuven staan anno 2011 nog beter cijfers vermeld:
Wist je dat ...
er in Leuven 1.334 fietsenstallingen zijn, goed voor 21.525 plaatsen? Na de werken aan het Fochplein komer er nog 560 plaatsen bij.

De toename van het aantal stallingsplaatsen is volgens mij dan ook toe te schrijven aan de bewaakte Fietspunten, en door het meetellen van de KUL-stallingen.


Want als we op het plan van de KUL kijken, zien we dat veel stallingen zich bevinden aan de peda's in het sportkot: goed voor de studenten, maar van geen tel voor de winkelende fietser, of voor de treinpendelaar. Deze blijft nog steeds in de kou staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten