vrijdag, september 30, 2011

OFOS (1)

Voordat de Leuvense binnenstad zone 30 werd, telde ze drie lichtengeregelde kruispunten, met fietsopstelstroken. De meeste daarvan voldoen niet aan de wettelijk eisen qua grootte of toevoerend fietspad. Vandaag het kruispunt Tervuursestraat / Monseigneur Van Waeyenberglaan / Sint Jacobstraat / Sint Hubertusstraat.
Sint-Hubertusstraat, Leuven

Normaal vinden we in een zone 30 ook geen verkeerslichten, omdat ze de verkeersfunctie van een straat te hard benadrukken ten koste van de woonfunctie. In plaats van de binnenstad autoluw in te richten vind het Leuvense stadsbestuur het nodig de zebrapaden te verwijderen en de verkeerslichten te laten staan. Wat is het volgende? De fietsopstelstroken? Mij niet gelaten, ze zijn toch te klein om bruikbaar te zijn, en automobilisten en buschauffeurs trekken zich er niets van aan, zonder dat de Leuvense politie optreedt. Weer een typisch voorbeeld van aalmoesinfrastructuur.

De oogst van 10 minuten fotografie om 8 uur 's morgens. En de auto's op de foto, die stonden echt wel allemaal stil.

Sint Jacobsstraat, Leuven
Tervuursestraat, Leuven
Monseigneur Van Waeyenberghlaan, Leuven
Sint Jacobsstraat, Leuven
Tervuursestraat, Leuven
Sint Jacobsstraat, Leuven
Sint Jacobsstraat, Leuven
Sint Jacobsstraat, Leuven

Halverwege werd ik bijna van het voetpad gemaaid door een ongeduldige chauffeur die een beetje over het voetpad moest racen. Hoe sneller men het centrum verkeersarm maakt, hoe beter.
Bijna over mijn tenen, Leuven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten