Puffende en kuchende fietser pendelend tussen Wijgmaal en Wilsele en Leuven. Zijn longen filteren wolken uitlaatgassen terwijl hij droomt van veilig, vlot en comfortabel fietsverkeer en vooral van eindeloos propere luchten.
maandag, september 12, 2011
Duurzame mobiliteit
TijdensLeuven Autovrij werd het inspraakproject rond duurzaamheid 'Leuven Overmorgen' opgestart. Een mooi iniatief lijkt het wel, ware het niet dat er al van in het begin aan de bestaande adviesraden wordt voorbijgegaan (behalve om foldertjes uit te delen). Plots moeten er ambassadeurs worden gezocht, enz. enz.
Er wordt ook nogal de nadruk op de uitstoot van CO2 gelegd, alsof dat de allergrootste boosdoener is. Alles op elektriciteit laten draaien is dan DE oplossing, behalve dat er nu nog niet voldoende groene energie is om de huidige behoeftes te vervullen, en dat er ook nooit zal zijn. Er heerst oorverdovende stilte over bijvoorbeeld Trias Energetica. Dat sluit nochtans goed aan bij het STOP-principe: eerst zoveel mogelijk te voet doen, dan met de fiets, dan het openbaar vervoer en tenslotte het persoonlijk vervoer enkel inschakelen waar de drie andere falen.
Het hoofdstuk Mobiliteit van de uitgedeelde brochure 'Leuven Overmorgen' vertoont enkele anomaliën. Tel even met me mee, ik ontrafel het STOP-principe zoals dat door het Leuvense stadsbestuur dagdagelijks wordt beleden.
Stappen: 0
Aantal woorden dat verwijst naar de activiteiten van de voetgangers, zoals stappen, wandelen, voetganger,...
Trappen: 0
Duurzame Mobiliteit promoten zonder het woord 'fiets' te gebruiken, dat moet je toch maar kunnen.
Openbaar vervoer: 1
Komt enkel voor in de vraag welke infrastructuur hiervoor moet voorzien worden.
Persoonlijk vervoer:4
Het woordje auto komt 4 maal voor, verdere afgeleiden zoals files, sluipverkeer, luchtverontreiniging, geluidsoverlast, verkeersleefbaarheid, veiligheid, verkeer, parkeerdruk één maal.
Voor dummies: Auto's geven problemen, pak de bus!
Een voetganger is in die optiek een busreiziger die is afgestapt of nog moet opstappen, een fietser is dan een arme sukkelaar die niet genoeg geld heeft om een busticketje te kopen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Heel het "Leuven overmorgen" gedoe is zinloze tijdverspilling. Ik heb ze een aantal puntjes (een A4tje of 3?) gemaild. Als antwoord kreeg ik de vraag of ik toch niet liever een tekening of zo zou maken, dan konden ze dat tentoonstellen of iets dergelijks ...
BeantwoordenVerwijderen