vrijdag, september 09, 2011

Station Leuven, modelstation?

Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, kan wel zeggen 'Leuven is door de NMBS in de watten is gelegd', maar hij gaat wel voorbij aan volgende knelpunten voor fietsers:

Met de fiets op de trein
Dat was nooit gemakkelijk in Leuven, maar het wordt nog erger: in de kleine tunnel worden de roltrappen vervangen door trappen.
Leuven, kleine stationstunnel
De aanwezige fietsgoten liggen bovendien maar aan één kant van de trap, daardoor is tweerichtingsverkeer moeilijk, niet iedereen kan zijn fiets zowel met de linkerhand als de rechterhand voortduwen. Het lijkt wel of alleen vouwfietsen nog zijn toegelaten op de perrons in Leuven.
Leuven, kleine stationstunnel
Leuven, kleine stationstunnel - te verwijderen roltrap
Leuven, kleine stationstunnel - bestaande trap
Leuven, grote stationstunnel - bestaande trap

Met de fiets naar het fietspunt
Mijn broer kwam vorige week van Abu Dhabi. Hij wou een auto huren in Leuven, om wat bij vrienden achtergelaten bezittingen te verzamelen. Het dichtstbijzijnde verhuurpunt was in Korbeek-Lo of Brussel-zuid, te voet onbereikbaar. Ik vertelde hem dat hij ook een fiets had kunnen huren aan het station, hij viel uit de lucht: nergens had hij dit aangekondigd gezien. Misschien omdat het stationsgebouw van Leuven momenteel gerestaureerd wordt, misschien een moedwillige vergetelheid. Want op het Martelarenplein is de fietsstalling ook niet zichtbaar of aangegeven. Je moet het maar weten.
Verder kan je er enkel naartoe fietsen als je verbodsborden negeert.
Bij de opening van het Stadskantoor verspreidde Leuven volgend plannetje. Met de trein, bus of auto krijg je heel het traject uitgestippeld. Het fietstraject begint ergens op het voetpad vlak voor het fietspunt, alsof je eerst tevoet naar het Stadskantoor wandelt, en dan vlak ervoor op de fiets stapt. En als je je fiets hebt gestald, moet je als voetganger nog een hele toer doen (naar links tot het Martelarenplein, of naar rechts tot de horizontale toegang van de promenade). De voetgangers, voor wie er eveneens geen traject staat uitgestippeld, liepen massaal de grassige berm omhoog, tot er noodgedwongen trappen werden geplaatst.


Met de fiets over de ijzeren rivier
De fietsbruggen zijn er nog altijd niet. Het engagement van het stadsbestuur en de plannen zitten nog ergens in de frigo. Misschien komen we iets te weten tegen 2016, nadat er veel belangrijkere fietsinfrastructuurprojecten werden voltooid zoals: een wielerpiste, of een tunnel onder de Tiensesteenweg die nergens op een fietsroute aansluit. Op 24 september gaan de pleinen aan de Kop van Kessel-Lo open. Vanaf dan kunnen we misschien met de fiets, via de lift, oversteken naar het bovenplein: ik test het nog wel eens uit.

De grote ondertunnel zit dikwijls zo vol dat er geen doorkomen aan is, ook niet met de fiets aan de hand. Er werd hier gekozen voor versmalling in plaats van verbreding.

Met de fiets rond het station
Geen Kiss and Ride zones. Dat is het grote gebrek zowel langs de voorzijde als langs de achterzijde van het station. Alhoewel deze initieel werden voorzien door de ontwerpers (zie hier en hier), werden deze later door de verkeers(on)deskundige stadsdiensten uitgegomd. Leuven is daardoor misschien wel het enige grote station zonder zoenzone, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gent. Bijgevolg verkiezen wachtende automobilisten vooral op de voetpaden en fietspaden stil te staan , handhaving is daar toch een zeldzaam iets. Alleen bij treinstakingen kan je nog gerust voorbij het station fietsen zonder slalommen.
Leuven, Tiensevest
Leuven, Martelarenlaan

Conclusie
Het vermanende vingertje van onze anti-fiets burgemeester staat eens te meer in schril contrast met uitspraken van bijvoorbeeld Klaus Bondam, ex-fietsburgemeester van Copenhagen, deze week geïnterviewd in Humo:
Want wat ze in Copenhagen deden met achtergelaten fietsen, dat is toch wel verschrikkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten