dinsdag, december 11, 2012

Intermodaliteit

Je vindt 'intermodaliteit tussen fiets en openbaar vervoer' bijna in elk RUP terug, hieronder een voorbeeldje uit het 'Ruimtelijk uitvoeringsplan WO 'Woonontwikkelingsgebieden - Fase 1' - Kessel-Lo'.

3.2 Verkeersstructuur
3.2.1 RSV en RSVB
Het gewest en de provincie pleiten voor het selectief autoluw maken van de stedelijke gebieden via een geschikt locatiebeleid, een gericht vergunningenbeleid in verband met parkeervoorzieningen, het stimuleren van zachte vervoersvormen,… Er wordt gestreefd naar een duurzame mobiliteit vanuit een duurzame ruimtelijke ontwikkeling waarbij de economische, sociale en ecologische componenten ten volle onderkend worden. Door het versterken van alternatieven voor het wegverkeer (multimodaliteit) en de verbeterde verbinding van de modi (intermodaliteit) blijft de mobiliteit beheersbaar. In het bijzonder wenst de provincie de intermodaliteit tussen fiets en openbaar vervoer te versterken.

3.2.2 RSL
Kessel-Lo heeft te kampen met een grote hoeveelheid autoverkeer. Dit heeft voor een deel te maken met sluipverkeer voor de steenwegen, maar vooral met de aanwezigheid van een uitgestrekt en ongestructureerd patroon aan woonstraten, waarvan de bewoners sterk op de wagen gericht zijn. Deze verkeersdrukte ondermijnt de functie van het openbaar domein als kwaliteitsvolle verblijfsruimte waar ook voetgangers en fietsers een plaats vinden. Bovendien wordt een goede bediening met het openbaar vervoer door de verkeersdrukte fel gehinderd.
Fietsers en openbaar vervoer moeten een alternatief kunnen bieden voor de auto. Daarom wordt een volwaardig fietsnetwerk ontwikkeld dat de ganse woonkern doorkruist en dat heel Kessel-Lo verbindt met de binnenstad en het station. Waar mogelijk gebeurt dit door (de opwaardering van) vrijliggende fietstracés, op andere plaatsen moeten autoluwe straten het traject vervolledigen.
De stadsbuslijnen en de regionale snelbuslijnen vormen zoveel mogelijk routes die autoluw zijn gemaakt. De Platte-Lostraat wordt als alternatieve regionale snelbusverbinding uitgewerkt. De verkeerscirculatie wordt zodanig georganiseerd dat het fietsnetwerk en de busroutes maximaal ontzien worden en dat doorgaand sluipverkeer onmogelijk wordt gemaakt. Er worden harde maatregelen genomen om het verkeer uit de woonwijken te weren.
Hmmm. Intermodaliteit tussen fiets en openbaar vervoer. Ik stel mij daar dan zoiets bij voor: beneden aan de berg parkeren de studenten hun fiets, en rijden dan (gratis) met de bus omhoog en omlaag naar Gasthuisberg. Is dit wat Vlaanderen voor ogen had? Ik denk niet echt, want op dit plein zijn er maar 8 stallingsplaatsen.
Sint Jacobsplein, Leuven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten