Philipssite, Leuven |
Maandagavond fietste ik eens naar de fietsstalling aan de Sportoase om de verlichting aldaar te bekijken. En inderdaad: de buitengevels van de gebouwen werden goed verlicht door middel van een gezamenlijk elektrisch vermogen dat we in kilowatts moeten uitdrukken, tegenover de verlichting van de fietsenstalling die we in Watt mogen uitdrukken. Op gebied van verlichting een schoolvoorbeeld van aalmoesinfrastructuur voor fietsers.
In de stalling zelf was het nogal donker (gelukkig scheen een bijna volle maan mij bij zodat ik niet verongelukte) en dat had meerdere redenen: te weinig geïnstalleerd verlichtingsvermogen, en slecht onderhoud.
Philipssite, Leuven |
Er staan in de onmiddelijke omgeving van de stalling staan er vier verlichtingspalen, met telkens één armatuur. Van de twee armaturen aan de kant van de post brandde er maar één. Kijk even op de foto hoe de verlichting van de post zelfs de verafgelegen bomen op de begraafplaats verlicht, naar de fietsenstallingstalling toe lekt er weinig licht.
Philipssite, Leuven |
Van de twee armaturen aan de kant van de FOD gebouwen brandde er ook maar één. Maar zelfs indien deze zou werken lost dit niet veel op, want het licht wordt door deze armaturen naar de weg geworpen, en niet naar de parking, dat kan je op de foto's ook goed zien aan het donker blijven van de struiken.
Philipssite, Leuven |
Philipssite, Leuven |
De verlichting van de fietsenstalling zou op korte termijn echter gemakkelijk kunnen verbeterd worden: draai één van die grote spots om en richt hem op de stalling, en verander zijn functie dus van architecturale verlichting naar functionele? Zou daar iemand van wakker liggen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten