2.2.2. VOORBEELD : TOEPASSING OP WETENSCHAPSPARK TERMUNCKVELD
In bovenstaande hypothese van de evolutie van de tewerkstelling is het wetenschapspark Termunckveld de grootste nieuwe locatie, ingerekend als goed voor 11.400 arbeidsplaatsen. Als maximumhypothese, met hoge dichtheid van bebouwing, wordt zelfs een tewerkstelling tot 20.000 personen als mogelijke denkpiste naar voor gebracht. Welke zijn de mobiliteitseffecten bij deze maximumhypothese ?Conclusie: weer is alleen het busverkeer een valabel alternatief voor het autoverkeeer. Fietsen? Oeps vergeten. Of waarom de modal shift niet werkt in Leuven. Dat men eens begint met een deftige fietssnelwegen aan te leggen tussen de ring en dit wetenschapspark, één noordelijk van de Boudewijnlaan, en één zuidelijk van de Boudewijnlaan. De fietsers van Egenhoven, en de studenten aan de campussen exacte wetenschappen kunnen hier ook van profiteren.
Bij een tewerkstelling van 20.000 personen wordt de verplaatsingsbehoefte op het spitsuur (1 uur) geraamd op 10.000 personen. Wat betekent het verplaatsen van 10.000 personen per uur voor de verschillende vervoerswijzen ?
Autoverkeer :
Indien het wetenschapspark volledig autogericht is, kan de Boudewijnlaan de te verwachten verkeersstromen niet aan. Indien de capaciteit van de Boudewijnlaan zou opgedreven worden, bv. door ongelijkgrondse kruisingen, blijft het probleem dat de aan- en afvoer naar de Boudewijnlaan geenszins verzekerd omdat de E314 en de Tervuursevest reeds volledig verzadigd zijn. Een grootschalige uitbouw van autoinfrastructuur wordt niet wenselijk geacht.
Busverkeer :
Er kan een directe busdienst ingelegd worden tussen Termunckveld en station met gelede bussen, bv. via de Boudewijnlaan en de ring. Indien deze bussen de Boudewijnlaan en de singels zouden volgen, kunnen voldoende bussen zonder grote problemen via de bestaande infrastructuur afgewikkeld worden om Termunckveld te ontsluiten.
Spoorverkeer :
In de startnota GRS wordt een spoorverbinding naar Termunckveld gesuggereerd. Ook een spoorverbinding kan voldoende capaciteit bieden voor de volledige ontsluiting van Termunckveld volgens de maximumhypothese. Het voordeel van het spoor is bovendien dat men niet gehinderd wordt door autoverkeer en een snelle en comfortabele verbinding kan aanbieden, als hoogwaardig alternatief voor de auto.
Besluit :
Het is duidelijk dat bij de maximumhypothese van 20.000 arbeidsplaatsen in het wetenschapspark Termunckveld de verkeersontsluiting niet op de auto kan gericht worden. Een ontwikkeling met een dergelijke dichtheid is enkel mogelijk als gelijktijdig geïnvesteerd wordt in een hoogwaardige openbaarvervoerontsluiting. Zolang deze infrastructuur niet voorzien wordt, zullen lagere dichtheden moeten gehanteerd worden om totale congestie van het wegennet te voorkomen. De keuze voor de bebouwingsdichtheid op Termunckveld zal dus bepaald worden door de beslissingen met betrekking tot de openbaarvervoerbediening van de zone, met andere woorden zonder een hoogwaardig openbaarvoersaanbod dient een hoge dichtheid op Termunckveld uitgesloten te worden.
Om de auto-ontsluiting te kunnen verzekeren is een sterke capaciteitsuitbreiding nodig; probleem is evenwel niet zozeer de capaciteit van de Boudewijnlaan, maar van het volledige regionale wegennet dat reeds grotendeels verzadigd is. Vooral de aanvoer via de A2/E314 is kritiek omdat deze weg reeds volledig verzadigd is tussen Holsbeek en Leuven. Voor het openbaar vervoer zorgt de infrastructuur (zowel via bus naar station Leuven of via nieuw spoorstation) voor veel minder capaciteitsproblemen, mits inzet van voldoende bussen of treinstellen. De vraag zal vooral zijn hoe de mensen ervan te overtuigen van het openbaar vervoer gebruik te maken. Kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer is dan ook wenselijk : zeer hoge frequentie, stiptheid en snelle doorstroming (spoorlijn of busbaan)..., alsook een doorgedreven vervoersmanagement.
Deze werken staan op de agenda voor de gemeenteraden van 17 en 18 december. We zullen zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten