In het zuidelijk gedeelte van de Celestijnenlaan wordt de bedding van de Celestijnenlaan verplaatst, en komt de Celestijnenlaan recht op de Boudewijnlaan uit.
Het tracé van het noordelijke gedeelte van de Celestijnenlaan blijft bestaan, zodat er twee deelkruispunten worden gemaakt. Hopelijk voorziet men noordelijk van het kruispunt meer plaats voor de fietsers.
Voor de zachte weggebruikers krijgt de Celestijnenlaan een dubbelrichtingsfietspad dat afgescheiden ligt van de rijweg door bomen. Helaas wil dit dus weer zeggen dat fietsers voorrangsverlies krijgen bij elk kruispunt en inrit, want dat is het fietsveiligheidsbeleid van Vlaanderen!
Om de Boudewijnlaan te kruisen, komt er een ondergrondse fietsers- en voetgangerstunnel. Wordt deze smal, bochtig en onoverzichtelijk zoals in Haasrode of Hofstade? Aan de kant van IMEC moeten fietsers volgens de huidige plannen door smalle sleuven fietsen en scherpe bochten nemen, iets waar ik niet direct een WAAW-gevoel bij krijg. De Celestijnenlaan is binnen het BFF een functionele fietsroute, dat mag toch zichtbaar zijn in de infrastructuur.
Tijdens de infovergadering met de buurtbewoners werd de vraag gesteld of vanuit de tunnel een rechtstreekse verbinding kan gemaakt worden met de IJzerenmolenstraat. Deze vraag wordt nog onderzocht, maar ik hoop van wel, want wanneer je als fietser naar Leuven wil is dit wel de kortste weg.
De Kapeldreef zal anders aansluiten op de Celestijnenlaan zodat fietsers hier een veiligere verbinding krijgen. Ook de oversteekverbindingen van de Celestijnenlaan op die plek krijgen een nieuwe veiligere oplossing. Ik zie hier niets van op de plannen.
Ik heb mij even laten gaan in een staaltje van digitaal knip en klapwerk om dit alles wat duidelijker te maken.
Met wat verbeeldingskracht, en wat goede wil aan het kruispunt van de Ring met de Kapucijnenvoer, en aan het toekomstige transferium aan de Bodartparking, kan de IJzermolenstraat dienst doen als noordelijke fietsverbinding met het Wetenschapspark / Imec / campus exacte wetenschappen. Daarvoor zijn dan nog nog twee verbindingen nodig:
- van heraangelegd kruispunt naar de Oude Nijvelse steenweg, want dat is er nog niet, dat heb ik al zelf ondervonden. Ik kleurde het groen, omdat het gedeeltelijk staat ingetekend op de plannen en dus wel zal uitgevoerd worden.
- van heraangelegd kruispunt naar IJzermolenstraat, dus meer dan een toegang tot de tunnel zoals nu voorzien. Dit is ook wat de bewoners vroegen.
Voor een zuidelijke verbinding heb je twee mogelijkheden:
De Kardinaal Mercierlaan, maar dan zou deze moeten ingericht worden om veel meer fietsers toe te laten. Het fietspad dat er nu ligt kan amper de toestroom van studenten aan. Hiervoor kan dan bijvoorbeeld de strook parkeerplaatsen opgeofferd worden en deze parkeerplaatsen dan voorzien onder de bomen links op de foto, of daar links kan het voetpad aangelegd zodat de hele breedte rechts, tegen het park aan, als fietspad kan gebruikt worden. De intentie wordt hier een beetje aangekondigd.
Veel studenten fietsen van de Tervuursevest door de sportcampus, langs Alma 3, en staan dan lang te wachten aan de ondermaatse fietsoversteekplaats over de Celestijnenlaan. Deze route maar dan met een oversteekplaats aan de Kapeldreef, is binnen het BFF een alternatieve functionele fietsroute, en ze wordt ontzettend druk gebruikt. We mogen hier eigenlijk toch wat meer breedte verwachten, en een ongelijkgrondse kruising met de Celestijnenlaan.
Tot slot nog een blik op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
De Kardinaal Mercierlaan is ingekleurd als hoofdroute (rood), de route door het sportkot als alternatieve functionele fietsroute (geel), en de Celestijnenlaan als functionele fietsroute (paars).
overzichtsplan heraanleg kruispunt Celestijnelaan x Koning Boudewijnlaan, het gele vlak is IMEC |
- van heraangelegd kruispunt naar de Oude Nijvelse steenweg, want dat is er nog niet, dat heb ik al zelf ondervonden. Ik kleurde het groen, omdat het gedeeltelijk staat ingetekend op de plannen en dus wel zal uitgevoerd worden.
- van heraangelegd kruispunt naar IJzermolenstraat, dus meer dan een toegang tot de tunnel zoals nu voorzien. Dit is ook wat de bewoners vroegen.
Voor een zuidelijke verbinding heb je twee mogelijkheden:
De Kardinaal Mercierlaan, maar dan zou deze moeten ingericht worden om veel meer fietsers toe te laten. Het fietspad dat er nu ligt kan amper de toestroom van studenten aan. Hiervoor kan dan bijvoorbeeld de strook parkeerplaatsen opgeofferd worden en deze parkeerplaatsen dan voorzien onder de bomen links op de foto, of daar links kan het voetpad aangelegd zodat de hele breedte rechts, tegen het park aan, als fietspad kan gebruikt worden. De intentie wordt hier een beetje aangekondigd.
Kardinaal Mercierlaan, Heverlee |
Tot slot nog een blik op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
BFF Leuven |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten