donderdag, mei 05, 2011

Tiensepoort

Woensdagmorgen zag ik een zwaantje passeren aan het stadskantoor. Ik dacht nog: die komt eindelijk eens de foutparkeerders en de foute zoenzoners van de fietspaden halen. Maar hij reed door. Toen zag ik hem weer staan op een lege parking langs de Tiensevest. Ik reed verder door.
We kwamen samen aan de Tiensepoort aan. Allebei voor ons werk (bij mij was dat wel vrijwilligerswerk maar enfin soit).

Het was mij al meerdere keren verteld dat de verkeerspolitie het fietsverkeer van Kessel-Lo naar Leuven op de Tiensepoort opstropt. Dat gaat als volgt:
- de fietsers die voor het rode licht staan mogen vertrekken als het licht voor hen groen wordt.
- als de stroom wat verminderd gaat de politieagent aan het groene licht staan, en houdt de volgende golf fietsers tegen tot het licht terug rood word, dan stapt hij terug aan de kant.



Rarara, zou hier weer gekozen zijn voor het comfort van de fietsers, of voor vlotter doorstromend autoverkeer?

Deze situatie inspireerde Groen! Leuven om nog eens te vragen om aan een AFTG lichtenregeling te denken (Alles Fietsers Tegelijk Groen). Een woordje uitleg is hier op zijn plaats voor wie dit nog niet kent.

Hier is wat uitleg van de Nederlandse fietsersbond.

Dat kan er zo uitzien:

1 opmerking: