donderdag, mei 19, 2011

Provincie past functioneel fietsroutenetwerk aan

Persbericht:

De provincieraad van Vlaams-Brabant heeft de aanpassing van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk goedgekeurd. De fietspaden van dit netwerk kunnen nu nog beter aangepast worden aan de noden en behoeften van de fietsers.

De provincie Vlaams-Brabant heeft een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk met een lengte van 2278 km. Gemeenten kunnen provinciale subsidies krijgen voor de aanleg van fietspaden die op dit netwerk gelegen zijn.

"Dit fietsroutenetwerk is voortdurend in evolutie. Wanneer men start met aanleg van fietsinfrastructuur op de geselecteerde fietsroutes komt men soms tot de vaststelling dat een bepaalde route niet meer wenselijk is en dat beter een andere route wordt opgenomen in het netwerk. Sinds 2009 werden vanuit de gemeenten een 25-tal voorstellen voor wijzigingen ingediend. Deze voorstellen werden onderzocht op haalbaarheid en wenselijkheid en nu ook door de provincieraad goedgekeurd", zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor mobiliteit.

Voor de aanleg van fietspaden op deze routes kunnen de gemeenten rekenen op 80% subsidies uit het fietsfonds: 40% van de provincie Vlaams-Brabant en 40% van het Vlaamse gewest. "De meeste gemeenten maken hier aardig gebruik van", stelt Julien Dekeyser.

Een aantal nieuwe routes in het netwerk, waar nieuwe fietsinfrastructuur gepland is:
  1. Op de N272 in Galmaarden en Gooik zullen veilige fietspaden worden aangelegd.
  2. De gemeente Affligem plant in de Nieuwe Kassei de aanleg van fietspaden, zodat er een veilige fietsroute kan ontstaan tussen de Aalsterse Dreef en de N9.
  3. De gemeente Asse wenst een fietsweg aan te leggen parallel met de huidige spoorlijn. De OMA-B spoorroute (zo genoemd omwille van de verbinding tussen Opwijk, Merchtem, Asse en Brussel) creëert de mogelijkheid om op relatief korte termijn een snelle, veilige en grotendeels heel aantrekkelijke fietsroute te creëren tussen Asse en Brussel. De route zorgt ook voor een betere afstemming van het provinciaal en Brussels fietsnetwerk. Zo ontstaat er ook ten westen van de provincie een belangrijke autoluwe spoorroute naar Brussel.
  4. De gemeente Overijse plant in de Bollestraat , tussen Terlanen en Overijse, nieuwe fietspaden.
  5. Op het grondgebied van Machelen en Zaventem komen meerdere nieuwe fietsroutes Een fietsroute langs de Sint-Stevens-Woluweweg betekent een optimalisatie van de ontsluiting van de internationale kantoor- en dienstenzone van Diegem-Zuid. Ze takt ook aan op de Haachtsesteenweg. De route langs de Harenweg kan worden doorgetrokken tot de Hermeslaan. Op die manier ontstaat een verbinding tussen de omgeving rond Haren (twee treinstations) en de omgeving rond de NATO en de bedrijvenzones van Diegem.
  6. De Haachtstraat in Herent vormt de verbinding tussen het centrum van Veltem en Buken . De gemeente Herent wenst hier fietspaden aan te leggen. Recent zijn ook verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt van de Bukenstraat (verlengde van de Haachtstraat) met de N26, zodat de oversteek van de N26 voor fietsers hier ook veiliger geworden is.
  7. Een nieuwe fiets- en wandelbrug over de Dijle in Werchter (gemeente Rotselaar), zodat er een veilige fietsverbinding ontstaat tussen Werchter, het gehucht Hanewijk en buurgemeente Haacht. Deze nieuwe brug wordt zeker interessant als de nieuwe fietspaden langs de N21 tussen Werchter en Haacht ook binnenkort worden aangelegd.
  8. Gemeente Boortmeerbeek is al bezig met de plannen voor nieuwe fietspaden in de Bieststraat. Ook deze route past in het netwerk.
  9. Gemeente Haacht wenst gecombineerd met toekomstige rioleringswerken ook kwaliteitsvolle fietspaden aan te leggen in de Wijgmaalsesteenweg tussen Wakkerzeel en de N21. Ook het andere deel Wijgmaalsesteenweg tussen Wakkerzeel en Wijgmaal wordt vernieuwd. Dit zat al in het bovenlokaal netwerk.
  10. De gemeente Pepingen wenst de route in de Groenstraat te verplaatsen naar de Molenstraat, waar op termijn nieuwe fietspaden zouden worden aangelegd.
  11. De gemeente Zemst wenst nieuwe fietspaden aan te leggen langs de Zemstsesteenweg.
  12. Gemeente Liedekerke zal een nieuwe doorsteek naar de fietweg naar de Dender aanleggen, passend binnen de werken van de stationsomgeving.
  13. De stad Leuven wenst, in samenspraak met buurgemeente Oud-Heverlee en de K.U. Leuven een fietspad te voorzien parallel aan de spoorlijn tussen de Hazefonteinstraat en de W. Decroylaan.
  14. De stad Leuven wenst ook een fietsroute te realiseren waarbij de fietsers onder de N3 Tiensesteenweg door kunnen fietsen, naast de sporen, zodat het kruispunt Tiensesteenweg-Martelarenlaan kan vermeden worden. In het project is het idee verder ontwikkeld om deze verbinding dan langs de bermzone van de spoorweg te verlengen. Het vervolgtraject parallel met de spoorlijn naar Tienen en naar de bedrijvenzone van Haasrode moet nog verder onderzocht worden.
  15. Een derde project dat de stad Leuven wenst aan te pakken is de fietsroute op de Lüdenscheidsingelviaduct. De stad Leuven stelt voor om de gemarkeerde aanliggende fietsstroken op de viaduct te vervangen door een nieuwe route onder het viaduct. De nieuwe route past in het masterplan van de Vaartkom, maar moet wel nog verder uitgewerkt worden. Kwalitatieve aansluitingen, hellingsgraden en sociale veiligheid zijn hierbij van groot belang. 
Weer maar eens laat de subsidiërende overheid zich in Leuven vangen: twee projecten van Leuven zijn geïnitieerd door de Lijn, niet door de noden van de fietsers.
Op de Tiensesteenweg moet de auto- en busdoorstroming beter (want anders valt het Utopia-project een beetje in het niet) en daarom moeten de fietsers onder de grond. Krijgen zij een route waarmee een knelpunt wordt opgelost? Neen. Want dan zou het stadsbestuur een brug overwegen van de Koning Albertlaan naar Klein Rijsel en verder door naar het Provincieplein, eventueel aan de bestaande brug op de Tiensesteenweg bij te gehangen?
Op het viaduct over de Vaart wil de Lijn graag een busbaan aanleggen. Daarom moeten de fietsers noodgedwongen uitwijken onder het viaduct. Op de plannen die we al zagen krijgen de fietsers onderaan de Vaart de ene vierkant bocht na de andere te verwerken, en bovendien 5 verkeerslichten tegenover ééntje nu vooraleer je aan het station bent. Geen verbetering voor fietsers dus.
Ideale aalmoesinfrastructuur dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten