maandag, mei 09, 2011

Dweilen met de kraan open

De politie en het stadsbestuur hebben alsmaar meer last van hun eigen attitudeprobleem tegenover gestalde fietsen. Volgens thuis in de stad verplaatsen 30% van de Leuvenaars zich naar school/werk met de fiets. Rekening houdende met bijna 100.000 inwoners, de aantrek van fietsende scholieren tot ver buiten Leuven, en een steeds maar groeiende groep van meer dan 30.000 studenten, voelt het cijfer van 22.000 fietsstallingsplaatsen dat Leuven steeds maar weer verkondigd te bezitten, een beetje krap aan. Bovendien bevindt de helft van deze plaatsen zich aan peda's en campussen in Heverlee ofzo, niet echt bruikbaar voor de modale treinreiziger of winkelbezoeker in het centrum dus.

Er wordt met een boze vinger gedreigd en verwezen naar een discutabel stukje politiereglement.

De 'nietjes' op de Bondgenotenlaan tussen Martelarenplein en Justus Lipsiusstraat verdwijnen binnenkort, omdat ze teveel succes hebben. Vervangende plaatsen worden bij mijn weten niet voorzien.

Ondertussen lopen stadswachten met stickers rond, bezig met het wederrechtelijk 'beschadigen van andermans onroerende goederen', in casu alle fietsen die niet in een stalling staan en dus automatisch 'hinderlijk' gestald zijn.

En de Leuvense fietser? Die blijft gewoon fietsen, wachtend en hopend op een degelijk uitgewerkt fietsparkeerbeleid. Het bijwijlen pesterig gedrag van de politie zijn we al wel enigste jaren gewend.

1 opmerking:

  1. Heel relevant artikel! Het tekort aan fietsenstallingen is echt problematisch in Leuven. Wil je dit ook op LiL plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen