zondag, mei 15, 2011

Waar het allemaal om draait.

Een stukje oud nieuws uit Leuven. Vele aanpassingen in het Leuvense straatbeeld werden verkocht als voordelig 'voor de zwakke weggebruiker', maar hebben eigenlijk een verborgen doel. In een nieuwsbrief van de lijn stond een artikel over het Martelarenplein waar je van kan bijleren. En wij maar het stadsbestuur geloven wanneer ze zeggen dat het plein werd ingericht voor de zwakke weggebruiker.

LEUVEN: GRONDIGE AANPASSINGEN
Leuven heeft zich de voorbije jaren gemanifesteerd als een stad met een hart voor het openbaar vervoer en een vlotte doorstroming van stads- en streekbussen. De totale herinrichting van het stationsplein, dat nagenoeg uitsluitend is voorbehouden aan bussen en taxi's, is daarvan het meest sprekende voorbeeld. Bij de heraanleg van het stadscentrum heeft Leuven voorrang verleend aan het openbaar vervoer. In een eerste fase werd het traject tussen station, stadhuis en universitair ziekenhuis geoptimaliseerd. Nadien werden op de Bondgenotenlaan - de verbindingsweg tussen het station en het centrum - alle parkeerplaatsen verwijderd. Ook in het stadscentrum werden maatregelen genomen voor een vlotte toegankelijkheid. Op de verbindingsstraat naar Diest werd het doorgaand verkeer beperkt en werden busbanen aangelegd. Gelijktijdig wordt een handhavingsbeleid gevoerd en treedt de politie streng op tegenover automobilisten die de doorstroming verhinderen of die fout parkeren aan bushaltes. Door toeritdosering kunnen de stadslijnen naar Bierbeek, Lovenjoel, Korbeek-Lo en Heverlee en de streekbuslijn Leuven-Tienen de files op de Tiensesteenweg omzeilen en vlotter de Tiensevest oprijden. Inmiddels bereidt Leuven, in overleg met De Lijn, nog nieuwe projecten voor, onder meer aan de achterkant van het station. De Lijn kan rekenen op de steun van het stadsbestuur om meer busbanen te voorzien op gewestwegen naar Leuven.
Et voila. En wat kregen de fietsers? Geen zichtbare handhaving voor automobilisten die op het fietspad parkeren of stilstaan. Geen 'geoptimaliseerde trajecten' voor de fietsers, integendeel. Geen verkeerslichten die zijn afgesteld om fietsers in één beweging over te laten steken, zoals AFTG. Geen degelijk netwerk voor fietsparkeren. Geen echte fietswegen die zonder oponthoud fietsers brengt waar ze willen zijn. Bijvoorbeeld van het station naar het industrieterrein van Haasrode. Of een degelijke verbinding naar de campussen van Heverlee en verderdoor naar Egenhoven bijvoorbeeld.
Ooit wil ik kunnen lezen of schrijven: vanaf vandaag kunnen duizenden fietsers van Kessel-Lo (waar ze wonen) eindelijk ongehinderd en veilig naar Leuven (werk/school/ontspanning) rijden en ook weer terug.
Wat krijgen we wel te lezen: 'een snelle en veilige link tussen Heverlee (Abdij van Park) en Kessel-Lo (het provinciaal domein)'. HoiHoiHoi, een gebied waar niemand woont wordt verbonden met een gebied waar niemand werkt. Heel tof!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten