zondag, mei 29, 2011

Maling

Melden helpt. Soms. Het zet alleszins raderen in werking bij de wegbeheerders. Soms lijkt het een beetje op het rad van fortuin: je kan iets winnen, maar je kan ook bankroet gaan en verliezen.

Een voorbeeld. Ik melde een vernebbeld putdeksel op het fietspad aan het tankstation aan de VAARTKOM. Vorige donderdag kreeg ik telefoon van één of andere aannemer, of ik hen kon helpen in verband met mijn melding aan het tankstation op de Kolonel Begaultlaan. Kolonel Begaultlaan? Het duurde even voor mijne cent viel.
'Ha neen! Ik had een melding gedaan aan de Vaartkom. Tegenover het tankstation op de VAARTKOM', zei ik.
'Op ons papier staat K. Begaultlaan. Wij hebben dat zo doorgekregen van de technische dienst.'
'Toch bedoel ik dat ander tankstation, aan de vaartkom.'
'We zullen eens gaan kijken of we dat kunnen vinden. Maar daar noemt de straat wel Vaartkom'.
'Awel ja. Dat zeg ik toch.'
'OK'
Niet gevonden dus.

Nog een voorbeeld. Veiligheid voor fietsers kan men blijkbaar alleen garanderen door belachelijk veel haaientanden en omgekeerde driehoeken te plaatsen (men verwart hier duidelijk de V van voorrangsverlies met de V van veiligheid). En dan plaatst men zelfs paaltjes met een omgekeerde driehoek op het fietspad, dat was ook een melding. De wegbeheerder gaf het toe: dat paaltje hoorde daar niet thuis, het zou verplaatst worden:
Geachte,

Mijn afdeling heeft uw melding van 11/04/2011 aangaande een knelpunt op het fietspad Tiensevest te Leuven goed ontvangen en wij danken u hiervoor.

Mijn afdeling is ter plaatse geweest en er staat inderdaad een bord B1 op het fietspad.
Er wordt een opdracht gemaakt voor het verplaatsen van deze opstelling.
De werken worden uitgevoerd in de loop van de maand juni 2011.

Wij verontschuldigen ons voor het ongemak en hopen u hiermee voldoende geīnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

Vandaag kwam ik voorbij toen de cement nog nat was. Het paaltje was inderdaad verplaatst. Nu stond het op 0cm van het fietspad. In mijn melding had ik nochtans gevraagd om rekening te houden met het gabarit van een fietspad. Maar voor alles zijn oplossingen, deze komt waarschijnlijk uit de Karting-wereld. Het maakt niet uit dat er allemaal obstakels vlak naast of op het fietspad staan, met zachte paaltjes rondom rond kan men alles oplossen. Nu nog een dikke rubberen rand op mijn botsfiets zetten, en nog stapels rood- met witgeschilderde autobanden in de bochten en ik ben er klaar voor.
Tiensevest


Nog een voorbeeld. De verkeerssituatie op dit punt was nogal chaotisch, vooral de paal in het midden van het fietspad stond daar toch wel een beetje onnozel. Ergens in mei zat ik daarvoor als fietsersbondafgevaardigde samen met stadsdiensten en AWV om dit een beetje uit te klaren, want ik had het al eens gemeld in 2009, en toen was er gezegd dat er eens naar gekeken ging worden. Met bergen verf werd hier onlangs orde gecreërd. OK, volgens de verf staat de paal nu niet meer op het fietspad. Maar kreeg de fietser nu de ruimte om veilig te fietsen, zich op te stellen aan de lichten of te manoeuvreren? Neen, de fietser krijgt een fietspad van 1m20 met hoekige bochten.
kruispunt Brugbergpad x Vuurkruisenlaan
kruispunt Brugbergpad x Vuurkruisenlaan

En aan een verkeerslicht, moet daar eigenlijk geen stopstreep staan? Als de lichten eens een enkele keer niet werken, dan rijdt de fietser toch ook op een voorrangsweg, dus zijn daar toch geen haaientanden nodig?
kruispunt Diestsepoort x Vuurkruisenlaan

Nog een voorbeeld. Volgens omzendbrief MOW / AWV 2009/22 worden dubbelrichting fietspaden op kruispunten best zo gesignaleerd dat de automobilisten ook zien dat er langs beide zijde fietsers kunnen opduiken. Ik zag het al geverfd op de Omleiding in Herent. Maar nog niet in Leuven, daar gaat het zo:
Tervuursevest

Heeft de wegbeheerder gewoon maling aan degelijke fietsinfrastructuur?

1 opmerking:

  1. Ik had ook mijn bedenkingen bij de herschildering op het kruispunt Brugbergpad - Vuurkruisenlaa. Terecht om dat aan te halen.

    Al kan ik aan de andere kant ook wel deels begrip opbrengen voor deze oplossing.
    Ik ben al vaak spookfietsers tegengekomen op dat laatste stukje Diestsesteenweg. Doordat je ze niet kan zien vanuit de Leuvensestraat is dat (behalve vervelend op dat smalle fietspadje) ook echt gevaarlijk.

    Door de herschildering wordt het je wél goed duidelijk gemaakt dat de linkerkant van de Diestsesteenweg nemen een overtreding is. In de oude situatie leek dat nog niet zo gek...

    Al zijn die haaientanden natuurlijk helemaal belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen