Bij de aanleg van de tunnel aan het kruispunt van de 'Edelweiss' kunnen fietsers die richting Leuven rijden niet meer de logische rechterkant van de steenweg volgen, omdat daar geen fietspad is aangelegd. Alle fietsers richting Leuven moeten dus links rijden, om dan na de spoorwegbrug aan de lichten terug over te kunnen steken. Er is nochtans plaats voor een dergelijk fietspad tot aan die lichten. Dat kruispunt met verkeerslichten werd nochtans enkele jaren geleden heraangelegd, met een fietspad langs de twee kanten.
Heeft het aanleggen van de tunnel de financiële pijngrens van de gemeente overschreden?
Vermoedelijk heeft dit de maken met het 'geheime' masterplan voor de N26, zoals men dichter naar Leuven aan het windgat in Wilsele kan merken, waar ze alle verkeer dan weer op één tweerichting fietspad willen sturen.
En hoe breed zou zo een fietspad dan moeten zijn? Van Wijgmaal naar Leuven kan ik aan elke kant van de vaart op een breed fietspad rijden, plus dan nog eens naast de Dijle, en op de Kolonel Begaultlaan ligt dan nog eens een fietspad extra. Aan de Aarschotse poort komt dus 2m50+2m50+2m50+1m25 toe! Van Herent naar Leuven zou één fietspad van 2m50 (= minimum voor tweerichtingen) voldoende zijn?
Zijn dit plannen voor een toekomst waarin de brandstofprijzen nog zullen stijgen en vinnige vlamingen gevraagd wordt meer op de fiets te springen? Of zijn dit plannen van decennia lang autodenken door verkeers(on)deskundigen, ze geven de fietsers een minimaal fietspad, daar moeten die maar content mee zijn.
Groen! Herent en de fietsersbond van Herent waren er al eerder bij.
Op was het geld niet, integendeel. Daar lag een pracht van een asfaltstrook en het heeft geld gekost om die op te breken.
BeantwoordenVerwijderen