FIETSPADEN, meer en beter
De overheid investeert 60 miljoen euro, goed voor ongeveer 100 kilometer nieuwe of vernieuwde fietspaden langs Vlaamse wegen. Dat is geen overbodige luxe. Vlaanderen - nochtans een land van fietsers - kampt met een historische achterstand van kwaliteitsvolle, veilige fietsinfrastructuur. De overheid toonde de jongste jaren veel goeie wil en intenties, maar de realisaties sleepten aan. Ze komen pas nu echt op kruissnelheid. Uit de klachten op het kersverse meldpunt van de Vlaamse overheid blijkt dat er nog behoorlijk wat werk aan de winkel is, ook voor het onderhoud. Specialisten wijzen erop dat fietspaden langs gewestwegen prima zijn, maar dat pas in de stad de tweewieler echt het verschil kan maken - lees: werkelijk een bijdrage tot het mobiliteitsprobleem leveren. En in onze steden ligt er wellicht nog veel meer werk op de plank. De Standaard illustreert zijn fietspadendossier met zes veelzeggende foto's. Drie voorbeelden van hoe het niet moet, en drie voorbeelden die bewijzen dat het wel kan.
Tom Ysebaert
Hoe dat het niet moet, daar wordt je inderdaad als fietsers elke dag aan herinnerd! Het is gemakkelijker voorbeelden te vinden van hoe het niet moet, als hoe wel wel moet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten