Als ik over sommigen fietspaden rijd, voel ik me onrechtmatig van de rijbaan verbannen gedaan door Tobback en kliek. Zelfs in rustige dorpsstraten straten worden er (te smalle) fietspaden aangelegd, zogezegd om de fietsers te beschermen. Maar als fietser krijg je wel de indruk dat je op een zijspoor wordt gezet opdat koning auto meer plaats heeft om sneller en vlotter door te rijden. Fietsers moeten rare bochten maken, te pas en te onpas hun voorrang afgeven, zomaar terug op de rijbaan invoegen, terwijl het autoverkeer over het kruispunt flitst.
Net zo logisch als bij de zone 30 aan scholen trouwens. In Nederland waar men in dat opzicht ons ver vooruit is, kan een zone 30 pas ingesteld worden als het volledige straatbeeld aangepast is aan trager rijden zoals: een smallere straat, andere aanleg, meer groen, etc... . Hier in België zet men midden op een rechte brede steenweg bordjes met zone 30, en als automobilist moet je dat dan maar gezien hebben in heel de wirwar van verkeersborden. Meestal zie ik alleen het bordje 'einde zone 30' en dan denk ik 'Oeps!' .
Net zo logisch als octopussen plaatsen aan de schoolpoorten: op een brede steenweg ziet niemand ze staan. En dan kunnen politici zeggen dat ze zoveel geld hebben geïnvesteerd in verkeersveiligheid en met een gerust geweten gaan slapen. En de automobilist kan rustig aan 50 of 70 blijven doorrijden, de politie heeft wel andere dingen aan hun hoofd als controleren in een zone 30. Terrorismebestrijding is tegenwoordig belangrijker als verkeersveiligheid. Nochtans zou controleren op overdreven snelheid een hoofdtaak zijn van de wegpolitie.
(Binnen de federale wegpolitie waren de vastgelegde prioriteiten voor 2007: 'overdreven snelheid' (70,3%)/ 'zwaar vervoer' (22,2%) / 'alcohol' (7,5%) en moest er dan nog tijd over zijn: 'Het gebruik van de verplichte veiligheidsuitrusting' / 'Het verbod op het gebruik van de GSM aan het stuur'.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten