woensdag, januari 23, 2008

Mobiliteitsplan leuven

Pro memorie:
3.3. FIETSERS
Het mobiliteitsplan wil het fietsverkeer stimuleren door de uitbouw van een veilig en samenhangend fietsroutenetwerk en andere bevorderende maatregelen voor het fietsverkeer (fietsstallingen, campagnes, ...).
Voor het fietsroutenetwerk stellen zich 2 mogelijkheden :

- "hoofdroutemodel": de fietsers worden zoveel mogelijk geconcentreerd op een aantal hoofdroutes.
- "kortste routemodel": een diffuus model ervan uitgaande dat het fietsverkeer zeer verspreid in alle richtingen verloopt en dat de fietser meestal voor de kortste weg kiest.
Het mobiliteitsplan gaat principieel uit van het kortste routemodel, maar hanteert een selectie van hoofdroutes om de prioriteiten in de investeringen vast te leggen.
Er zijn in het verleden reeds heel wat verbeteringen aangebracht ten gunste van het fietsverkeer. De volgende figuur toont op conceptueel niveau (zonder aanduiding van de precieze routes) hoe het fietsroutenetwerk verder dient te evolueren : nieuwe routes, verder verfijningen, aanvullen van ontbrekende schakels.
Het provinciaal fietsnetwerk zal als macro-structuur fungeren en wordt aangevuld met een fijnmazig stedelijk net, met name het stedelijk fietsroutenetwerk.
De belangrijke verkeersassen worden voorzien van degelijke fietspaden en veilige oversteekplaatsen. In de woonwijken worden geen afzonderlijke fietspaden langs de straten aangelegd; het fietsverkeer wordt er veiliger en aantrekkelijker gemaakt door een inrichting als zone 30 en door circulatieve ingrepen (weren doorgaand verkeer). Een aantal verbindingen worden afgesloten voor doorgaand autoverkeer, terwijl fietsers steeds doorgang krijgen. Zo worden onder meer volgende straten benadrukt als fietsas door het weren van het doorgaand autoverkeer : Platte Lostraat, Heidebergstraat, Leming, Bergstraat, Schoolbergenstraat, Kortrijksestraat, Waversebaan (tot Engelbertlaan), Korbeeklosestraat – Oudebaan (circulatieve ingrepen reeds uitgevoerd),... Ook worden verder gewerkt aan fietsdoorsteken en fietspaden los van het autoverkeer ("fietswegen"), als veilig alternatief.

Spijtig dat in het document http://www.leuven.be/doc/mobiliteitsplan.pdf geen enkel plan afgedrukt staat. Foutje? Zo lijkt de nieuwe openbaarheid van bestuur wel op de nieuwe kleren van de keizer.

Ik heb op op de website op 23/01/2008 gereageerd: in het document "http://www.leuven.be/doc/mobiliteitsplan.pdf"
staan geen afbeelding afgedrukt, zou het mogelijk zijn om een volledig document op de website te zetten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten