vrijdag, januari 11, 2008

Dure de comprenure

Eerst de theorie:

Uittreksel uit Fietsvademecum - Hoofdstuk 2

BASISUITGANGSPUNTEN

Bij de aanleg van fietsvoorzieningen is het van het allergrootste belang dat de gebruikerseisen van de fietsers het uitgangspunt zijn. Enkel dan is er kans op succes voor een verhoogd fietsgebruik. Zo moet men bij de aanleg van fietsinfrastructuur rekening houden met vijf succesfactoren.

Vijf voorwaarden voor succes
  1. Samenhangend : Het stelsel van fietsvoorzieningen vormt een samenhangend geheel zonder onderbrekingen en geeft aansluiting op het punt waar fietsers hun herkomst of bestemming hebben.
  2. Direct : Het stelsel van fietsverbindingen biedt fietsers een zo direct mogelijke route naar hun bestemming, waarbij het omrijden tot een minimum beperkt blijft. Dit vereist een fijnmazig netwerk.
  3. Aantrekkelijk : De voorzieningen zijn zodanig vormgegeven en in de omgeving ingepast dat het aantrekkelijk wordt om te gaan fietsen.
  4. Veilig : De voorzieningen waarborgen de veiligheid van de fietsers en de overige weggebruikers. Naast verkeersveiligheid gaat het hier ook om sociale veiligheid.
  5. Comfortabel : De voorzieningen maken een vlotte en comfortabele doorstroming van het fietsverkeer mogelijk.
Prioriteitenhiërarchie functionele fietsnetwerken
  • Veiligheid = hoogste prioriteit
  • Directheid
  • Samenhang
  • Comfort
  • Aantrekkelijkheid = laagste prioriteit
Dan de praktijk:

Als voorbeeld neem ik het net heraangelegde kruispunt Baron descampslaan / Casinolaan in Wijgmaal, weliswaar bekeken als fietsroutenetwerk op microschaal onder het motto: wie het kleine niet eert is het grote niet waard!
  • niet samenhangend (op kruispunt waar je wil oversteken wijkt fietspad terug van rijbaan, voor de rest is het aanliggend, in Casinolaan ligt geen fietspad)
  • niet direct (autoverkeer wel!)
  • niet aantrekkelijk en niet veilig (scherpe bochten, onnodig uitwijkend, plots terug op rijbaan invoegen, onduidelijkheid van voorrang)
  • niet comfortabel (hobbelige overgangen fietspad / rijbaan, voor autoverkeer wel comfortabele asfalt)
Waarom kan het bestuur van Leuven toch steeds iets laten aanleggen dat maximaal op 1 punt succesvol is. Het lijkt dat ze eerst bekijken wat fietsers nodig hebben, en dan het volkomen tegendeel kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten