Er was aangekondigd dat er streng ging gecontroleerd worden, ook op snelheid. Wel, daar hebben we nog geen gegevens van gezien, en vermits auto's en bussen vrolijk aan 50km/u h de zone 30 in en uit blijven rijden, denk ik niet dat er al sprake is van een mentaliteitsverandering bij de overtreders.
Je zou zo toch denken dat de politie ondertussen ook de auto's die het fietspad als Kiss&Ride zone gebruiken zou kunnen bekeuren. Dat gebeurt echter niet.
Er wordt (voor zover ik kan merken) alleen opgetreden tegen voertuigen die in de verkeerde richting rijden. De gebruikte signalisatie is echter van bedenkelijk allooi. Ik vertelde het al eerder. Er zijn verbodsborden voor verboden RICHTING en verbodsborden voor verboden TOEGANG. Op het Martelarenplein staan al jaar en dag de verkeerde.
Zelf viel mijn euro pas toen ik dit zag:
Dit is een foto van de andere kant:
Martelarenplein, Leuven |
Wie van de Bondgenotenlaan komt, moet verplicht naar rechts:
Martelarenplein, Leuven |
Ook verder op het plein zie je dezelfde fout terugkomen. Dit is de situatie tussen Bondgenotenlaan en Diestsestraat/Diestesepoort. Ook hier zie je dat daar eigenlijk alle verkeer, in beide richtingen, verboden is.
Martelarenplein, Leuven |
Martelarenplein, Leuven |
De overtreders op het fietspad worden weggewuifd, maar blijven toch staan. De politie staat erbij en kijkt ernaar. Geen bekeuring. Geen mentaliteitswijziging.
Martelarenplein, Leuven |
Volgens de aanwezige signalisatie is dit zone 30 plein de facto een verkeersarme zone: enkel lijnbussen, taxi's en (brom)fietsen mogen er rondrijden. Laden en lossen, sorry cafébazen, is eigenlijk volgens de wegcode verboden. Naar je parking rijden, sorry bewoners, eigenlijk volgens de wegcode verboden. De Bondgenotenlaan in en uit rijden is, sorry autobestuurders, eigenlijk volgens de wegcode verboden.
LOL
BeantwoordenVerwijderen