donderdag, oktober 14, 2010

Smal smaller smalst

Een collega bracht me gisteren op de hoogte van een verandering op de Tiensesteenweg. Ongeduldige automobilisten die rechtdoor willen, reden vroeger dikwijls rechts over het fietspad om de rij naar links afdraaiende auto's te ontwijken. Dit kan nu niet meer. Eindelijk iets meer veiligheid.
Spijtig genoeg wordt het hierdoor nogmaals duidelijk dat een fietspad van 1 meter breedte schaamtelijk smal is voor een fiets-hoofdverbinding tussen Kessel-Lo en Leuven (toch totdat de bruggen over de ijzeren weg zullen voltooid zijn, en daarna waarschijnlijk ook). Verder op de brug is maar 1m50 voorzien voor druk tweerichting fietsverkeer (plus voetgangers want die kunnen niet door wegens verlichtingspalen op een te smalle stoep). Er is eigenlijk maar één veilige oplossing: 1 rijstrook afschaffen en de ruimte voor de zachte weggebruiker substantieel verbreden.
En ja, dat wil zeggen dat hier nooit een busbaan zal kunnen aangelegd worden. Maar zit Leuven daar werkelijk op te wachten?
 
 

Enekel meters verder is er nog altijd geen lichtengeregelde oversteek naar de Martelarenlaan, of een degelijke opstelplaats voor de wachtende fietsers. Ook dit zou veel beter kunnen indien men 1 rijstrook zou laten verdwijnen. Assertieve fietsers proberen Vehicular Cycling gewijze op de rijbaan te gaan rijden tussen de auto's en zo mee naar links af te draaien. Op de brug moeten ze echter een hoge boordsteen trotseren, na de brug een soortement smal vluchtheuveltje, bedoeld om fietsers op andere gedachten te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten