woensdag, oktober 03, 2012

Asfalt

Vaartkom, nog voor enkele jaren werfzone.
Op de Woonboulevaart werd er nieuw asfalt gelegd. Comfort en snelheid voor auto, vrachtwagen en fiets.
Tijdelijk, tot de zig-zag rijbaan op het Engels plein zal gerealiseerd zijn en dit een esplanade wordt.
Ook al ligt dit gebied binnen de ring, het zal altijd zone 50 blijven want het autoverkeer moet er snel rond de Vaartkom kunnen blijven rijden, om Leuven bereikbaar te houden.
Rijbaanbreedte net geen 6m. Druk autoverkeer. Druk fietsverkeer.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat fietsers er al jaren massaal op het voetpad rijden. Zo massaal dat er op het einde met asfalt een comforthelling wordt gemaakt om met de fiets het voetpad op en af te rijden.
Acceptatie, en toch weer geen acceptatie.
Een schoolvoorbeeld hoe de visie van de Leuvense verkeersdeskundigen op fietsers en hun mobiliteit is.
'Iets voor de fiets' en dan zijn die fietsende zageventen weer efkes content.
Het POTS-principe als het ware.
Er mag in Leuven blijkbaar niets structureel ten goede van fietsers veranderen. De positieve veranderingen die we sinds 2000 zagen werden stilletjes, één voor één, terug afgebouwd.
Elke werf een gemiste kans.
De horizon voor Leuven fietsstad ligt elk jaar weer verder en verder.

Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven

1 opmerking:

  1. en de vraag is dan:welke partij kan ons weer op het juiste pad zetten voor fiets en voetgangersverkeer?

    BeantwoordenVerwijderen