maandag, oktober 01, 2012

Een nieuw begin

Info Leuven 19-09-2012
Enkele verkeerde verkeerde veronderstellingen:
  1. Fietsen is meer dan milieuvriendelijk en gezond, fietsen is vooral snel, plezant, goedkoop en een fiets heeft minder plaats nodig om te parkeren.
  2. Het verkeer op de rijbaan moet inderdaad geen voorrang geven aan fietsers die aanstalten maken om over te steken, maar wel van zodra ze gebruik maken van de oversteekplaats. Eén wiel tussen de blokkenmarkering is voldoende om als fietser aanspraak te maken op voorrang. Helaas zijn het vooral de autobestuurders die dit niet weten, en de fietsers die voorzichtig stoppen.
  3. Fietsers moeten inderdaad stoppen aan zebrapaden, maar alleen voor zover deze doorlopen over het fietspad. Iets dat op de Aarschotsesteenweg en de Diestsesteenweg bijvoorbeeld niet overal zo aangeduid is.
  4. Naast elkaar fietsen is ook buiten de bebouwde kom toegelaten, maar alleen binnen de bebouwde kom moeten fietsers niet achter elkaar gaan rijden wanneer er ander verkeer langs achteren nadert.
  5. In verboden richting fietsen mag uiteraard niet, maar op heel veel plaatsen zijn deze verboden richtingen ingesteld vanwege mobilistische tendensen, vermomd onder het label 'veiligheid'.
  6. Sommige verkeerslichten hebben voor fietsers geen zin. Gelukkig is de wetgeving ondertussen veranderd. Indien de wegbeheerders niet mobilistisch denken zal dit ook in Leuven weldra te zien zijn.
  7. Er worden geen voorwaarden aan fietsverlichting gesteld. Vandaar dat er nogal veel goedkope brol tussenzit. Minpunt is dat ze snel stuk gaan, pluspunt is dat dit met weinig geld verholpen is. De zichtbaarheid van 200m vanwaar sprake in het artikel slaat eigenlijk op mist/regen/sneeuw toestanden: fietsverlichting is verplicht wanneer het donker is, of wanneer de zichtbaarheid kleiner is dan 200m.
  8. Ik zou graag de statistieken zien die bewijzen dat er altijd en overal onmiddellijk wordt opgetreden. Tijdens een actie vorig jaar op het Martelarenplein zag ik dat wel de wagens werden tegengehouden omdat ze in de verboden richting het plein opreden, maar niet die wagens die vierkantig op het fietspad aan het wachten waren, omdat het stadsbestuur van Leuven nu eenmaal niet gelooft in zoenzones.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten