Een eerste punt is de binnenstad niet meer te beschouwen als parkeerzone voor iedereen die met de wagen van 'den buiten' komt aangereden. De parkeerplaatsen die er zijn dienen in eerste instantie voor bewoners gereserveerd te worden. Daardoor zou er veel parkeerplaatszoekend autoverkeer geweerd kunnen worden. Dit is eigenlijk een logisch gevolg van de huidige parkeergeleiding.Er zijn dus geen nieuwe parkings in de binnenstad nodig, integendeel.
Een ander punt is het in- en uitgaand autoverkeer te halveren door middel van éénrichtingsstraten. De vrijgekomen ruimte kan dan voor voetganger en fietsers hergebruikt worden. Maar als we echte fietsroutes tot in het centrum willen leggen, kunnen we niet volstaan met louter stukjes wandelstraten aan te leggen. Het fietsverkeer wordt hierdoor te sterk geremd. We hebben dus toegang tot de binnenstad nodig voor voetgangersverkeer, fietsverkeer en autoverkeer (inclusief laden en lossen). Verder maakt dit de kruispunten op de ring eenvoudiger, en kunnen er enkele afslagstroken verwijderd worden.
Ik werkte het een klein beetje uit met een plannetje. Groen zijn de fietsassen, oranje zijn de voetgangersassen. De blauwe pijlen zijn de auto-toegangen, de rode pijlen de auto-uitgangen.
Zo zou bijvoorbeeld de rijrichting in de Tiensestraat beter omgedraaid worden, zodat het wachtende autoverkeer in de Blijde Inkomststraat staat.
Tiensepoort, auto-ingang, fiets ingang en uitgang
Parkpoort, auto-uitgang, fiets ingang en uitgang
Tervuursepoort, auto-uitgang, fiets ingang en uitgang
Naamsepoort, auto-ingang, fiets ingang en uitgang
Het doet een beetje denken aan een plannetje uit het Ruimtelijk Structuurplan Leuven, behalve dat fietsers daarin nog stiefmoederlijk behandeld worden (en niet tot het wegverkeer worden gerekend).
Ruimtelijk Structuurplan Leuven |
Ik zou de rode pijl van de Bondgenotenlaan ook schrappen.
BeantwoordenVerwijderen