maandag, oktober 15, 2012

De slag om stallingrad (6)

Kijk eens even hier, heren en dames stadsbestuurders. Zo willen wij fietsers dus inkopen doen: voor de deur van de winkel stallen, inkopen doen, inladen en terug verder rijden naar de volgende winkel, of iets warms gaan drinken. Mijn allerliefsteke en ik fietsten zaterdags door de (kletsnatte) stad, stalden onze fietsen eventjes vierkantig in overtreding (net zoals alle andere fietsers) en sprongen even binnen bij de nieuwe Wereldwinkel.
Parijsstraat, Leuven
Wereldwinkel, Leuven
Wereldwinkel, Leuven

En waarom stonden onze fietsen daar illegaal? Omdat er daar nergens fietsstallingen zijn, terwijl die daar wel ooit stonden. Fietsstad of anti-fietsstad?
Parijsstraat, Leuven

3 opmerkingen:

  1. Uit het verkiezingsprogramma van cd&v: "Gekoppeld aan het mobiliteitsplan dat ook een fietscirculatieplan omvat, wordt een
    doordacht fietsparkeerbeleid uitgedacht. Hierbij zorgen we voor voldoende, comfortabele,
    diefstalveilige fietsenstallingen, verspreid over het hele grondgebied. Aangezien fietsen niet
    thuishoren op de stoepen, voorzien we minimaal om de 7 parkeerplaatsen een plaats voor
    fietsen."

    Uit het verkiezingsprogramma van sp.a: "We creëren ook een extra niveau fietsenstallingen in parking De Bond.
    Daarnaast voorzien we bij elke nieuw aangelegde autoparking eenzelfde aantal nieuwe
    fietsenparkeerplaatsen."

    Ik ben benieuwd wat daarvan overblijft in het beleidsakkoord. En in de uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Ik ben vooral benieuwd of men bij het maken van alle plannen ook eindelijk eens rekening houdt met de noden van de fietsers, in plaats van de reeds jarenlange gehanteerde en ingeburgerde hier-mag-je-niet-stallen-want-de-burgemeester-ziet-niet-graag-fietsen mentaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erik, het 'kort stallen' in de winkelstraten in sinds het nieuwe reglement wel in zekere zin gereglementeerd. Je mag een half uur voor een winkel blijven staan. Alleen, op het de Somerplein, Diestsestraat, Parijsstraat,... heb je daar wel de plaats voor zonder iemand te hinderen, maar in straten waar enkel een smalle stoep is en autoparkeerplaatsen, is daar gewoon geen plaats voor. Net daarvoor is de uitvoering van dat cd&v-voorstel een stap in de goede richting lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen