woensdag, oktober 31, 2012

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid (6)

De verkeersdeskundigen van het BIVV hebben nog altijd veel last van voorruit-perspectief. Dat konden we deze week nog tussen de lijntjes lezen in de kranten, zoals De Morgen:
"Dat er deze maand veel ongevallen zullen gebeuren, heeft te maken met de overschakeling naar het winteruur. Vanaf maandag speelt de avondspits zich af in het donker, een situatie waar alle weggebruikers een aanpassingsperiode voor nodig hebben. Dat is vooral het geval bij voetgangers."
Er wordt gemakshalve weer eens vergeten dat bij deze letselongevallen bijna altijd wagens zijn betrokken. De voetgangers worden zomaar van slachtoffer tot veroorzaker gebombardeerd, dat is toch echt de omgekeerde wereld.

Zouden het niet autobestuurders zijn, die
a) last hebben van hun getinte ruiten die 30% van het licht wegnemen wat toch niet te verwaarlozen is bij schemering,
b) na het aansteken van hun bij elk model sterker wordende lichten bijna niets meer waarnemen wat buiten de lichtbundels plaatsvindt,
c) hun snelheid niet aanpassen aan de schemering en het verminderde leesbaarheid van kruispunten?

Natuurlijk is het gemakkelijker om de schuld op de kwetsbare slachtoffers te steken die autolak beschadigen en voor administratieve rompslomp zorgen omdat ze
a) geen fluovestje dragen om zich beter zichtbaar te maken voor de gehaaste autobestuurders die plots een stukje avond missen,
b) hun snelheid bij het oversteken niet verhogen om sneller van de rijbaan te zijn,
c) geen helm dragen om hun tere hersens te beschermen wanneer ze zich vervolgens laten opscheppen door auto's.

Het doet mij aan de debatten denken over het verplichten van fietshelmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten