zondag, oktober 14, 2012

Tellen

Wat doe je verder op een verkiezingsdag? Ik had in de namiddag een informele babbel gepland met de voorzitter van de fietsersbond van Breda, om het weesfietsenbeleid in beide steden eens te vergelijken. Maar daarvoor had ik nog een halfuurtje te vullen, dus liep ik eens rond het station om fietsen te tellen. Op en rond het Martelarenplein stonden 377 fietsen, die ons huidige stadsbestuur er dus graag niet meer zou zien. En in de 'megagrote' stalling onder het stadskantoor waren er nog exact 23 lege plaatsen. 23! Ik zag ze een jaar geleden al eens vollopen, en het stond onlangs ook nog eens in de krant.
‘Onze filosofie is dat we van Leuven een fietsstad willen maken. Daarbij horen natuurlijk fietsenstallingen’, vertelt Carl Devlies, schepen van Ruimtelijke Ordening (CD&V). ‘Naar mijn weten is de grote fietsenparking aan het station niet structureel volzet. Wel raad ik de fietsers aan om gebruik te maken van de stalling aan de Kop van Kessel-Lo.’
Alhoewel, als je alle onjuiste gestalde fietsen erbij telt, dan was er geen enkele plaats meer vrij. Zullen de politici uit het nieuwe bestuur deze som ook eens maken? Ik hoop het van harte. Want aankomen om je trein te nemen als er structureel geen enkele stallingsplaats meer vrij is, dat werkt toch juist fiets-ontmoedigend.

Martelarenplein, Leuven
Martelarenplein, Leuven
Martelarenplein, Leuven
Maria Theresiastraat, Leuven
Maria Theresiastraat, Leuven
Martelarenplein, Leuven
fietsenstalling station, Leuven
fietsenstalling station, Leuven
fietsenstalling station, Leuven
fietsenstalling station, Leuven

4 opmerkingen:

  1. @Björn: daar hebben ze in de stembureaus inderdaad niet van terug :)
    Chapeau Erik voor al het telwerk!

    Erger mij ook dat ik iedere keer een half uur voor mijn trein vertrekt, aan het station moet aankomen met de fiets, om weer eens de ganse fietsenstalling af te lopen op zoek naar een plaats. Heb mij ook al vaak niet-reglementair in de gangen moeten zetten wegens totaal geen plaats meer (vooral in het weekend).

    Dan moet je niet verwonderd zijn dat mensen hun fiets koppig buiten de fietsstallingen blijven plaatsen, ook al mag het eigenlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe zit het eigenlijk met de bezetting van de autoparking onder het station?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je de rij blauwe brommertjes van pizza Domino's ook meegeteld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen