In Nederland leidde de oprichting in 1973 van de "Stichting Pressiegroep Stop de Kindermoord" tot een hoognodige kentering in het verkeersbeleid, waarbij veiligheid voor kinderen centraal kwam te staan.
En wat zien we daarvan in Leuven?
En zeggen dat de dag zo mooi begon 's vrijdag. 's Avonds was er een drukte van een heel orde op het Martelarenplein. Weer een conflict tussen een harde en zachte weggebruikers zekers? Ik fietste er in een grote boog omheen, want ik ben nogal een lafaard als het op bloederige toestanden aankomt. Mijn grootste schrik is dat er één van mijn kinderen zou liggen.
Martelarenplein, Leuven |
Martelarenplein, Leuven |
"Wij kwamen van het supermarktje en we stonden te wachten op het perron om over te steken want er kwam een bus aan."
(De bus op de onderste foto draaide naar rechts de haltplaats in.)
"Er reden een jongen en een meisje aan de rechterkant naast. De chauffeur had hen niet gezien en reed ertegen. Het meisje viel en de bus reed over haar. De bus stopte even, bovenop op haar, en reed toen verder. De jongen was ondertussen aan het roepen en op de bus aan het kloppen."
"Ze was helemaal plat van hier tot hier!" zei hij, daarbij wijzend van de bovenbenen tot aan de buik.
"Zo tot aan haar ribben. En heel de tijd maar schreeuwen."
"Helemaal plat!"
Het gaat blijkbaar niet zo goed met de verkeersveiligheid als er weer maar eens een jonge fietser wordt platgereden. Druk gemengd verkeer van voetgangers, fietsers en bussen is moordend. En het drukke verkeer is hier de olifant in de porseleinwinkel, maar dat durft men blijkbaar niet toe te geven.
Het gaat blijkbaar niet zo goed als we bijvoorbeeld kijken naar de omleidingen voor fietsers op de Aarschotsesteenweg. Er komen in totaal 4 fases van wegenwerken aan voor de hertracering. De eerste twee werden reeds gecommuniceerd door middel van brieven en de website van AWV.
Omleiding voor fietsers, fase 1 |
Op onderstaande foto is de oversteekplaats (on)zichtbaar. Op dit onooglijke punt mogen naar school fietsende kinderen momenteel massaal oversteken tijdens de spits tussen het omgeleide en dus ongeduldige autoverkeer, dat hier aan 70km/u voorbijraast. Tijdelijk een extra snelheidsbeperking, of wat knipperlichten, zouden hier niet misstaan om de veiligheid voor de kinderen enigzins te verhogen.
Wijgmaalse steenweg, Leuven |
Armand Meyswijk, Leuven |
Hoe de kinderen van Wilsele / Herent in een volgende fase naar school moeten fietsen is mij nu nog een raadsel. Hopelijk worden ze niet verondersteld om ook helemaal rond de Vaartkom te rijden.
Omleiding voor fietsers, fase 2 |
Ik verwacht hier nog wat actie van aannemer / Agentschap Wegen en Verkeer / verkeerspolitie. En paraplu's opentrekken om verantwoordelijkheid naar elkaar door te schuiven catalogiseer ik niet onder 'actie', integendeel.
Als het stadsbestuur blijft volharden dat de stationsbuurt "veilig" is omwille van zijn "geordende chaos" zijn ze uiteraard een bende leugenaars. Er is geen enkele plaats in Leuven waar ik mij op de fiets minder veilig voel dan daar, en dit zoveelste ongeval kan dat spijtig genoeg alleen maar bevestigen.
BeantwoordenVerwijderen1. Een bus langs rechts voorbijsteken is not done. Nooit. Nergens. En zeker niet aan het station. Steek langs links voorbij, of blijf erachter. Fietsers die zich hier toch schuldig aan maken verdienen wat mij betreft een rijverbod en een klets op de blote billen. Dat is nog meer idioot en minder verantwoord dan des nachtes zonder lichten te rijden.
2. Bussen proberen aan het station nogal dikwijls om fietsers voorbij te steken. Ook absoluut not done. Het is daar smal, er staan constant (fout) geparkeerde wagens en er komen tegenliggers van overal. Een fietser die 25km/h fietst voorbijsteken aan 30km/h over zo'n korte afstand is ronduit debiel. Als chauffeurs zich niet kunnen gedragen in zo'n drukke buurt lijkt het mij dat ze maar beter een nieuwe job zoeken.
3. Nog nooit (!) heb ik politie een oogje in het zeil zien houden voor het station. Op het plein staan ze graag, om foutparkeerders (fiets of auto) te berispen. Maar een paar meter verder gaan staan om die "geordende chaos" te bestuderen is blijkbaar te veel gevraagd. Ben er anders van overtuigd dat daar aardig wat overtredingen vastgesteld kunnen worden (fout parkeren, overdreven snelheid, niet verlenen van voorrang, fietsers doodrijden, roekeloos rijden, etc).
Iedereen die denkt dat Leuven een "fietsvriendelijke" stad is heeft vrees ik nood aan een dosis realiteitszin.
Ik ben elke dag opgelucht als ik veilig langs het Martelarenplein kan fietsen! Het is een schande dat voetgangers en fietsers, maar eigenlijk alle weggebruikers, zo aan hun eigen lot en het geluk overgelaten worden. In Turkije heb je ook een Martelarenplein! http://en.vidivodo.com/210776/geordende-chaos
BeantwoordenVerwijderenPtr.
Ik slenter dagelijks rond het Martelarenplein en merk dat de verkeersregels niet gelden voor buschauffeurs van De Lijn. Net was die van lijn 308 aan het bellen aan het stuur... Hoe kun je de chaos op de middag hier dan overzien?
BeantwoordenVerwijderenEnig idee hoe dit tragisch voorval verder afgelopen is ? Ik passeer hier dagelijks enkele keren, 'k heb er niet van kunnen slapen. Alleen: nergens in de (online)media is er iets over te vinden. Dit weekend enkel een lichtgewonde dame van 51 in Heverlee.
BeantwoordenVerwijderenMaar Bram,
BeantwoordenVerwijderenHoe weet je zo zeker dat die twee de bus langs rechts inhaalden? Lijkt het niet logischer dat de bus hen langs links inhaalde (zonder dat goed te registreren)?
Inderdaad, in de media niets over te vinden. En dat gebeurt wel vaker met zware ongevallen met zwakke weggebruikers uit het Leuvense. Ligt dat aan de banden tussen onze politici en de plaatselijke verslaggevers ?
BeantwoordenVerwijderenOp de facebookpagina http://www.facebook.com/pages/Veiliger-station/290412557654648?sk=wall die graag zou actie voeren hieromtrent las ik zaterdag: "ze heeft vier zware breuken en is vier uur geopereerd geweest. Voorlopig gaat het nu goed met haar :)"
BeantwoordenVerwijderen